Glitrende

Av

Torsdag kveld marsjerte Forsvarets musikkorps Nord-Norge (FMKN) inn i lokstallen for å servere publikum en forrykende konsert sammen med solist Julie Dahle Aagård - et musikalsk samarbeid det virkelig slo gnister av.

Julie Dahle Aagård

Julie Dahle Aagård

DEL

Passende nok ble kveldens militærorkester introdusert av VU-general Gaute Skoglund.

Han lovte oss en konsertopplevelse bestående av glamour, showbiz og sensuell eleganse. Han har sine ord i behold.

Det ble en fantastisk kavalkade fra det ypperste innenfor amerikansk musikk, show og film.

FMKN pangåpnet konserten med ”Chump Change” av Quincy Jones, kjenningsmelodien fra radioprogrammet Ukeslutt, en låt med tonnevis av trøkk drevet fram av bassist Jon Sjøen. Det satte like gjerne standarden for resten av konserten.

Lyden er stor i alle betydninger.

Det er et eminent orkester som spiller med imponerende presisjon og dynamikk. Hver og én er musikerne fremragende, sammen er de krutt.

Solopartiene bare understreket hvor mange ypperlige musikere dette orkesteret besitter.

Frode Nymo på tenorsaksofon i låten ”Phone You When I Get There” og Stig Molvær på Walthorn i låta ”Smile” fikk publikum opp av klappstolene.

Politisk snert

Kveldens konsert ble morsomt og mesterlig sydd sammen av Ole Thomas Gjærum, men ikke uten snert.

Han benyttet anledningen til å understreke meningsløsheten i at Forsvaret vurderer å legge ned orkesteret med store konsekvenser for kulturlivet i regionen. FMKN er det eldste profesjonelle blåseorkester i denne landsdelen med historie tilbake til 1911 og er en vesentlig kulturbærer. Militærmusikken forankrer Forsvaret i samfunnet og det vil være et enormt tap om denne kompetansen forsvinner. Et land uten kultur er ikke verdt å forsvare?

Og når Julie Dahle Aagård entrer scenen er vi plutselig i et funklende ballroom på 30-tallet. Vi lukker øynene til Julies nydelige tolkning av Noël Cowards ”Mad About The Boy.” Udødeliggjort av Dinah Washington. Og jammen er ikke Glen Millers orkester på plass i Lokstall 1.

Julie eier scenen og stemmen er som skreddersydd til dette formatet. Hun formidler også teksten fremragende med sin mimikk og grasiøse bevegelser. Gjestesolist Marius Haltli med sin trompet er med på å løfte låtene ”Sparkling Diamonds” og særlig ”Too Darn Hot.”

Sangkunst og humor

Julie synger fra hjertet og er som født til å stå på scenen med et stort orkester i ryggen. Sangeren og skuespilleren har en stor stemme og utstråler trygghet og lun autoritet. Hun flørter med publikum og krydrer lekent forestillingen med humor.

Julie klarer å finne balansen mellom det musikalske, vakre og fengende underholdning.

Orkesterets dirigent, Lars Erik Gudim, er ingen hvemsomhelst i norsk musikkliv.

Han har en omfattende karriere bak seg som utøvende musiker, komponist, dirigent og arrangør.

Gudim har arrangert ikke mindre en ti av perlene vi fikk høre denne kvelden - spennende arrangementer tilpasset besetningen i orkesteret.

Det låter så stramt at det er en fryd og David Solheim bak spakene bidrar til ørefryden.

Torsdagskveldens konsert etterlot ingen tvil om at det er nettopp slike lokomotiv som Forsvarets musikkorps vi trenger til å videreføre vår kultur og musikkarv for framtidige generasjoner.

Artikkeltags