Etter et drøyt halvår i Narvik funderer jeg på om vi er i ferd med å begå en stor tabbe når vi gir fra oss flyplassen.

Jeg har tidligere skrevet om det dårlige transporttilbudet for pasienter mellom Narvik og Tromsø. Universitetssykehuset i Nord-Norge, som sykehuset i Narvik er en del av, svarer med å love bedring til høsten. Det er vel og bra.

Helseekspress

En sliten helsebuss skal erstattes med en funksjonell helseekspress, der både fagfolk og teknisk utstyr er på plass, og rullestolbrukere kan komme seg om bord uten å måtte løftes ut av stolen og bæres inn i bussen. Kjempebra, er det.

Men hva med de 175 ambulanseflyene som tok av i Narvik i fjor?

Hvordan skal de pasientene transporteres når flyplassen legges ned?

Hvor er Frp?

Fremskrittspartiet gikk til valg på å beholde flyplassen i Narvik. De vant valget i den forstand at de fikk makt i Narvik. Siden har jeg ikke sett et eneste utspill for å beholde flyplassen. Det later til å være politisk korrekt i alle leirer å godta at flyplassen legges ned når brua kommer.

Hestehandelen er gjort og den har sin pris.

Ambulanseflyvninger øker

Totalt var det 1.083 avganger fra Framneslia i fjor. Det er en nedgang fra året før med 399 fly. Og en ytterligere nedgang fra 2009, da det lettet 1.535 fly fra Narvik.

Antallet ambulanseflyginger går opp og ned. I fjor var det som sagt 175 avganger, mot 236 året før. I 2009 lettet ambulanseflyet 214 ganger.

Sannsynligvis er det naturlige svingninger. Tallene får jeg opplyst i statistikkavdelingen hos Avinor.

Hvor mange som har reist til sykehuset i Bodø med eksisterende flyrute, vet jeg ikke. Men det er hevet over enhver tvil at det er billigere enn å bli sendt med ambulansefly.

Næringslivet

Så var det hensynet til næringslivet. Vi jubler, og applauderer all positiv utvikling i regionen og blendende framtidsutsikter med bru, dobbeltspor og økt mineralsatsing. Kanskje drypper det noen oljedråper på oss også, hvis vi er smarte nok.

Men gjør vi oss attraktive for de vi ønsker skal etablere virksomhet, bygge og bo i Narvik? Tja. Hva med reiselivsnæringen?

I sommer kom jeg med fly fra Tromsø til Evenes og skulle ta flybussen hjem. Det var bare det at neste flybuss gikk om fem timer. Selvsagt er den min egen feil at jeg ikke hadde sjekket bussavgangene på forhånd.

Vant som jeg er til at det står en smilende bussjåfør og venter på meg når jeg lander på Evenes.

Men flybussene er tilpasset de store flyene, ikke den lille widerøemaskinen som tok meg fra Tromsø (dessverre er det ingen flyforbindelse mellom Narvik og Tromsø).

Nå var det ganske mange som meg denne dagen, så vi gikk sammen om et par drosjer og situasjonen løste seg. Men for de to turistene med ryggsekk og lavbudsjett ble det dyrt å komme seg til Narvik.

Hadde flyet derimot landet midt i byen, hadde prislappen sett annerledes ut.

Turisme

Turistnæringen er et satsingsområde i hele regionen vår. Litt lenger sør, i Hamsuns rike pågår et stort vinterturismeprosjekt. Erkjennelsen er at det er for få turister om sommeren til å berge helårsbudsjettene, derfor må turistene lokkes også om vinteren.

Mørketidslys, lokal mat, natur, kultur, arkitektur, godsakene ligger og venter, det gjelder bare å gjøre verden oppmerksom på dem. Å kunne legge inn Narvik-regionen på veien til eller fra Hamsunsenteret, er vel en god idé.

Senteret har krav på seg om å nå et besøkstall på 20.000 i året. Det er ikke så flust med overnattingsmuligheter i Hamarøy. Det er vi i ferd med å gjøre noe med i Narvik. Straks står nyhotellet ferdig.

Det er mange som er avhengige av at det legges igjen mer penger i regionen. Men da må det være lett å komme seg hit, flyveien.

Tenk litt over det.