Luftambulanse-beredskapen fortsatt svekket i Finnmark

SYKDOM: Flere piloter ved ambulanseflybasene i Kirkenes og Alta har blitt rammet av sykdom. Dette vil redusere tilgjengeligheten for ambulansefly de nærmeste dagene. For å kompensere for redusert beredskap leier Babcock inn et jetfly fra Sverige.

SYKDOM: Flere piloter ved ambulanseflybasene i Kirkenes og Alta har blitt rammet av sykdom. Dette vil redusere tilgjengeligheten for ambulansefly de nærmeste dagene. For å kompensere for redusert beredskap leier Babcock inn et jetfly fra Sverige. Foto:

Av

Babcocks ambulansefly i Kirkenes er ute av beredskap fredag formiddag på grunn av sykdom blant besetningen.

DEL

Torsdag ble flere piloter på flyene på basene i Kirkenes og Alta rammet av sykdom, noe som fører til redusert beredskap de nærmeste dagene.

Ifølge en rapport fra Luftambulansetjenesten er det såkalt beredskapsavbrudd i Kirkenes mellom 8 og 11.30 fredag. Samtidig er et Bell-helikopter fra Forsvaret utstasjonert der og i beredskap. I Alta har operatøren Babcock hentet inn et ekstra jetfly fra Sverige første del av dagvakten, men dette kan ikke lande på kortbaneflyplasser.

Den innleide ambulansejeten kan kun lande på langbanene, men vil avlaste kortbaneflyene slik at de kan holdes av til å opprettholde beredskapen på kortbanenettet.

Som et tiltak skjermes kortbaneflyene i Tromsø og Bodø for nødvendige oppdrag i Nord-Norge og spesielt Finnmark, og tjenestens andre fly brukes i større grad enn vanlig til å løse oppdrag nordover.

Vasker fly og baser

Babcock tar høyde for at pilotene er rammet av en smittsom sykdom og opplyste torsdag at både fly og baser vaskes ned for å hindre eventuelt videre smitte. Friske piloter skilles fra de syke, og piloter som kommer for å overta, blir innkvartert på hotell til basene er klargjort.

– Vi har 103 piloter i selskapet, inkludert stand by-piloter som skal ta over vakter ved sykdom. Men når vi har så mange piloter som er syke samtidig, er vi også avhengig av at piloter som ikke er på vakt, både kan og ønsker å steppe inn der vi har behov. Vi er i tillegg avhengig av at det går rutefly som gjør at de kommer seg fram til basene, sa driftssjef Hilde Sjurelv i Babcock Norge i en pressemelding.

Babcock har oppfordret alle ansatte til å ta influensavaksine, men understreker at det er frivillig å vaksinere seg.

Tekniske problemer

Ambulanseflytjenesten har vært i hardt vær i forbindelse med en rekke utfordringer i desember. Babcock måtte sette flere av flyene sine på bakken grunnet tekniske problemer, noe som rammet beredskapen i Nord-Norge.

Først 20. desember var alle luftambulanseflyene tilbake i normal drift. Da ble også mesteparten av den ekstra beredskapen trappet ned.

(©NTB)

Artikkeltags