100 nordmenn kjøper denne bilen – hver dag

PANGSTART: Andre generasjon Nissan Leaf har fått en pangstart i Norge.

PANGSTART: Andre generasjon Nissan Leaf har fått en pangstart i Norge.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Ligger an til å bli rekord i år.

– Jeg har ikke lyst til å gå ut med noe konkret salgsmål, men interessen er enorm. Jeg kan vel si så mye som at vi med nye Nissan Leaf tar sikte på å bli Norges mest solgte elbil i år.

Det forteller Anders Mamen Lund, Norgessjef for Nissan til Broom.

I 2017 var VW e-Golf Norges mest solgte elbil, med 6.639 biler. Det tallet har nye Nissan Leaf allerede banke godt ned i støvlene. I midten av februar har Leaf solgt 7.100 biler.

100 biler om dagen

– Salgstakten er svært god. Nå som forhandlerne har fått demonstrasjonbiler og kundene både kan både få se og prøve bilen, gjør det også sitt. Den siste uken har våre forhandlere solgt rundt 100 Leaf hver eneste dag, forteller Mamen Lund, til Broom.

Det er et veldig høyt tall, som mange andre bilmerker gjerne også skulle ha kunnet bokføre.

– Med en slik salgstakt, er det ikke da bare å hoppe i det å si at dette kommer til å bli Norges mest solgte bil, og ikke bare elbil, i år? Sistnevnte har dere jo allerede etter alt å dømme vunnet og det er 10 måneder igjen av året?

– He, he. Dette er dine ord og dine analyser som du må stå for selv. Som sagt, vi vil ikke forskuttere noe som helst. Vi vil bruke litt mer tid på å analysere tall og salgsmål, men vi er veldig fornøyd med salgsutviklingen så langt, sier Mamen Lund.

Rask levering

Det er selvfølgelig et pent og politisk korrekt svar. Men det vil undre oss stort om ikke salgs– og markedskorpset hos den norske importøren har tenkt de tankene selv ...

For leveringsituasjonen er det heller ikke noe å si på.

– Absolutt ikke. Vi kan levere Leaf så du får ny bil til påskeferien vi, forteller han.

– Vi nordmenn vil gjerne har topputgaven med mye utstyr og "skreddersøm" i forhold til tilvalg, farger og slike ting. På disse bilene er det noe lengre leveringstid, men ikke veldig lang. Vi snakker om rundt juli / august på de bilene.

– Så dere kommer ikke til å havne i den samme fella som noen av de andre elbil-leverandørene – og få kjepempelange ventelister?

– Nei, det kan jeg love, svarer han bestemt og legger til at fabrikken i engelske Sunderland der Leaf produseres, veldig enkelt kan omskalere produksjonen. Slik kan de ta unna topper og sikre en jevn levering av biler.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken