Strengere krav til vinterdekk for tunge kjøretøy

Kløfta  20190116.
Nødetatene på stedet etter en trafikkulykke mellom vogntog og bil på E6 mellom Kløfta og Jessehim.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Kløfta 20190116. Nødetatene på stedet etter en trafikkulykke mellom vogntog og bil på E6 mellom Kløfta og Jessehim. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto:

Av
DEL

Kravene til vinterdekk for tunge kjøretøy skjerpes inn, mens brudd på kravene til vinterutrustning skal straffes med høyere gebyrer, varsler regjeringen.

Det skal også bli flere kontroller på vinterstid, og regjeringen har bevilget 20 millioner kroner til Statens vegvesen til dette arbeidet, opplyser Samferdselsdepartementet.

De nye reglene trer i kraft 15. november 2020.

Fra neste vinter kan vogntog kun bruke dekk som er merket med «alpesymbolet».

Kan få fem gebyrer

– Disse dekkene har vist seg å ha bedre akselerasjonsevne på vinterføre, ifølge departementet.

Ifølge de nye reglene vil man dessuten få et gebyr for hvert enkelt brudd.

– Slik det har vært fram til nå, har man for eksempel kun fått ett gebyr selv om man mangler fem kjettinger. Nå vil man få fem, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Tyskland og Sverige har innført de samme kravene, men med en overgangsperiode fram til 2024.

For lenge til reglene trer i kraft

Bilistenes interesseorganisasjon NAF ønsker innstrammingen av regelverket velkommen, men synes samtidig det er for lang tid til reglene skal tre i kraft.

– Vi skulle selvsagt ønske de nye reglene ble innført allerede 1. januar 2020. Dårlige skodde vogntog ga mange problemer og bekymringer for bilistene i fjor vinter, og vi så også alvorlige ulykker. Dessverre tror vi det kan bli noen lignende krevende måneder i januar, februar og mars 2020, før vi får de nye og strengere reglene fra slutten av året, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.


Artikkeltags