– Strøingen på E10 er elendig. Det har aldri vært så dårlig som i år

DEL

Fredag og lørdag var det store trafikale problemer på E10 Bjørnfjell.

Lørdag formiddag var det kolonnekjøring på strekningen. Veitrafikksentralen opplyste først om at kolonnekjøringen skyldtes uvær, deretter opprydningsarbeid og kjøretøy som sto fast.

Ved 10-tiden lørdag sto to utenlandske vogntog fast et par kilometer inn på E10, etter Trældalkrysset. Veien var helt og delvis sperret i om lag en time. Politiet opplyste at brøytebilen måtte dytte vogntogene ut av veibanen for at veien kunne åpne.

LES OGSÅ:

– Elendig

Vogntogsjåfør Freddy Lidén forteller til NRK at trafikkproblemene på E10 Bjørnfjell ikke bare har med utrustningen på kjøretøyene å gjøre.

– Strøingen på E10 er elendig. Det har aldri vært så dårlig som i år, sier Lidén til NRK, etter at han selv kjørte strekningen torsdag.

Han har jobbet som vogntogsjåfør i mer enn 20 år, og har tilbrakt mange timer bak rattet på norske og svenske veier. Han tror veiforholdene skyldes innsparinger hos Statens vegvesen, skriver NRK.

– Jeg lurer på hva det koster å sende ut bergingsbiler og nødetater sammenlignet med kostnaden ved å strø og være føre var, sier Lidén til rikskringkasteren.

LES OGSÅ:

Krevende strekning

Avdelingsdirektør for Midtre Hålogaland i Statens vegvesen, Geir Hartz Jørgensen, omtaler Bjørnfjell som en av de mest krevende strekningene på det nordnorske veinettet.

– Vi utreder mulige tiltak for å bedre forholdene og regulariteten. Vi håper at man i neste NTP fra 2022 kan få midler til å kunne ta spesielt tak her, sier han til NRK.

Samtidig tilbakeviser han påstanden om at kvaliteten på vedlikeholdsarbeidet har falt, og forteller NRK at årets kontrakt med entreprenør er lik kontrakter fra tidligere år.

Han mener også at det er umulig å gjennomføre en vintersesong uten avvik på den krevende strekningen.

Artikkeltags