12 tunge kjøretøy fikk bruksforbud etter kontroll på Bjørnfjell

DEL

Statens vegvesen forteller at det har vært tungtransportkontroller på E10 Bjørnfjell torsdag og fredag. Totalt er 27 tunge kjøretøy kontrollert.

Når veivesenet teller kjøretøy teller de lastebilen som et kjøretøy, og hengere som et kjøretøy.

Fagkoordinator i utekontrollen for tunge kjøretøy i Midtre Troms, Roger Furumo, kan derfor ikke tallfeste hvor mange vogntog som er kontrollert.

12 bruksforbud

Av de kontrollerte kjøretøyene fikk 12 bruksforbud. Ifølge Furumo er det flest hengere som har fått bruksforbud på grunn av dekkutrustningen.

– Når vi kontrollerer så har lastebilen sine krav til dekk og bremser, og hengeren har sine krav. Så i kontrollsammenheng blir de kontrollert som to kjøretøy. Det betyr at lastebilen kan være helt ok, mens hengeren har en dekkutrustning som ikke egner seg til å kjøre på vinterveier, forklarer han.

Det betyr også at hvis det blir bruksforbud på hengeren, så kan sjåføren velge å koble fra hengeren og fortsette. Men i de fleste tilfellene er løsningen å legge på kjetting – og så kan sjåføren kjøre videre.

– Men i noen tilfeller er dekkene så nedslitt at det er uforsvarlig å fortsette selv med kjettinger, presiserer Furumo.

Det ble også skrevet ut et bompengebrikke-gebyr, gebyr for manglende kjetting og dekkgebyr fordi det ikke var nok mønsterdybde i dekket.

Det blir flere kontroller

Det har vært kontroller over hele Nord-Norge denne uken. Furumo lover at det blir flere tungtransportkontroller i tiden fremover.

– Disse kontrollene viser at vi må ha et ganske hardt påtrykk på kontroll av dekk og kjettinger. Mange har for dårlig dekkutrustning og mangler kjetting.

Målet med kontrollene er å øke trafikksikkerheten.

– Det gjelder både for de øvrige trafikantene og de som kjører tunge kjøretøy. Det handler også om fremkommelighetsproblematikken, at vogntog blir stående fast, forklarer han.

– Det blir flere kontroller fremover, slår han fast.

Artikkeltags