Gå til sidens hovedinnhold

– Bygg landet med Nord-Norgebanen

Artikkelen er over 1 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det kan se ut som om det vil ta lang tid å få Norges (og andre lands) økonomi opp på samme nivå som der vi var før korona-krisa. Flere og flere sammenligner med 1930-tallets dype økonomiske krise som var verst fra 1930 og ut året 1934. Etter det kom en langsom bedring i flere land, i Norge og USA med statlige satsinger på alt fra kraftforsyning og industri i USA til samferdsel, moderne fiskebåter og jordbruk i Norge. Einar Sørensen framhever i et innlegg i Nordlys 5. mai den sosialdemokratiske statsministeren Mette Frederiksen i Danmark som 20. mars, midt i korona-krisa, skar i gjennom og fikk flertall i Folketinget for å sette i gang det store og dyre prosjektet med ny fast forbindelse fra det østlige Danmark over havet til Tyskland, Fehmarn-forbindelsen. Byggingen skaper arbeidsplasser og teknologi-utvikling og, når forbindelsen er ferdig, videre økonomisk utvikling. Fehmarn-forbindelsen er også svært viktig for både Sverige og Norge som slik får en raskere vei- og jernbaneforbindelse til det europeiske kontinentet.

Nord-Norgebanen er et prosjekt av lignende omfang og virkning. Med en rask og miljøvennlig jernbane vil hele vårt langstrakte land kunne bindes sammen, slik det allerede er i land som Sverige, Finland, Russland, Australia og Canada. Rødt-politiker og etter hvert kjendis Mimir Kristjansson har nettopp gitt ut bok om Martin Tranmæl, Arbeiderparti-ideologen bak "hele folket i arbeid" på 1930-tallet. Kristjansson selv har bodd i Oslo og er fra og bor i Stavanger, men i et intervju med Dagsavisen 30. april framhever han nettopp Nord-Norgebanen, selv om han selv har bodd sør for 60-graden. Kristjansson sier at vi "må tilby noe varig, et mer miljøvennlig og rettferdig Norge. Hva med å bygge norsk industri? Vi kan bygge Nord-Norge-banen, øke norsk selvforsyning, se på legemiddelproduksjon - det er mange ting som kan inngå en en ny grønn deal etter korona." Kristjansson taler til og utfordrer venstresida, men dette kan alle partier ta til seg. Jeg minner om at satsingene på slutten av 1930-tallet kom under Arbeiderpartiets Nygaardsvold-regjering som hadde parlamentarisk støtte først fra Bondepartiet (som nå er Senterpartiet) og senere Venstre.

Nord-Norgebanen er viktig som en nasjonal infrastruktur-satsing. Det er ikke sikkert at flytrafikken kommer tilbake til tidligere nivå. Både smittevernhensyn og miljøhensyn kan tale for det. Fly kan dessuten aldri frakte gods i den grad vi vil trenge. Da må hele landet ha en moderne og rask jernbane. Selv med gode veier kommer man ikke over 100 km/t i hastighet, mens moderne tog kan holde 200-300 km/t og er mye mer trafikksikre og miljøvennlige. En meningsmåling en tid tilbake viser at Nord-Norgebanen har stor støtte i hele landet. Andre svært dyre investeringer som fergefri E39 på Vestlandet og ny E18 og E6 i Oslo-området har ikke samme effekt som nasjonsbygging. Her gjelder det for landsdelens politikere å få fram at dette er en nasjonal, ikke en regional, satsing.

Kommentarer til denne saken