Kvitter seg med gamle vrak som aldri før

 Det er 3000 kroner å tjene på å levere inn den gamle campingvogna. Mange har allerede benyttet seg av den forholdsvis nye ordningen. Foto: Colourbox

Det er 3000 kroner å tjene på å levere inn den gamle campingvogna. Mange har allerede benyttet seg av den forholdsvis nye ordningen. Foto: Colourbox Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Flere leverer utrangerte campingvogner til opphugging. Mange eiere har latt seg friste av vrakpantordningen som ble innført fra årsskiftet.

DEL

– Hittil har altfor mange skroteferdige campingvogner bare blitt stuet vekk eller hensatt på en uforsvarlig måte. Behovet for å innføre vrakpant har vært stort, og nå ser vi at den nye ordningen virker etter hensikten, sier Bengt Heggertveit, konsernsjef i Ferda i en pressemelding.

Utvidet ordning

Ferda selger bobiler og campingvogner i hele landet, og får jevnlig spørsmål fra folk som lurer på hva de skal gjøre med gamle vrak som bare blir stående og forfalle.

– Mange blir glade for å få et råd som både sikrer dem noen tusenlapper og er bra for miljøet, sier Heggertveit.

Vrakpantordningen ble utvidet i 2018 til å gjelde blant annet campingvogner. Dette ble gjort for å motivere eiere til å levere campingvognene inn til godkjente biloppsamlere.

Les også:

– Stort behov

– En oversikt etter årets åtte første måneder viser at 3775 campingvogner er blitt vraket, sier seniorrådgiver Ole Thomas Thommesen ved seksjon for avfall og gjenvinning i Miljødirektoratet.

Sammen med Skatteetaten administrerer Miljødirektoratet vrakpantordningen.

Når en campingvogn vrakes får eieren utbetalt 300 kroner, mens biloppsamleren får et driftsoverskudd.

– Det er positivt at slike kjøretøy nå er omfattet av ordningen. Behovet har vært stort, og pågangen har økt kraftig, sier Einar S. Høifødt, ansvarlig for kasserte kjøretøy i Norsk Gjenvinning.

Bedriften håndterer om lag 35 000 biler i året på sine mottaksanlegg rundt om i landet, og ved de fleste av dem er det nå også mulig å levere campingvogner. Høifødt råder allikevel eierne til å ta en telefon til den lokale gjenvinningsplassen på forhånd, for å være sikker på at det ikke blir bomtur.

120.000 campingvogner

Ifølge en oversikt fra Opplysningsrådet for Veitrafikken var det registrert rett i underkant av 120.000 campingvogner her i landet ved årsskifte.

– For den eldste delen av bestanden blir utskiftning stadig mer aktuelt. I tillegg finnes det nok et betydelig antall vogner som for lengst er avregistrert og ute av bruk, men status for mange av disse er uviss. Først med vrakpantordningen får vi et klarere bilde, sier Bengt Heggertveit i Ferda.

For bobiler har det vært vrakpant lenge, også den på 3000 kroner. Fra januar til og med august ble bare 171 slike kjøretøy vraket.

– Bestanden av bobiler er yngre, og andelen som er moden for utskiftning lavere. Men problemstillingen vil bli aktuell også for stadig flere eiere av de eldste bobilene, så vrakpantordningen vil nok bli godt benyttet innenfor hele camping-segmentet i årene som kommer.

Artikkeltags