Gå til sidens hovedinnhold

Et badeland i sentrum er smart. Et badeland i Fagernesfjellet er derimot genialt.

Artikkelen er over 4 år gammel

LEDER: Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Gårsdagens forside på Fremover var brutal. Og har fått blandede reaksjoner på sosiale medier. For selv om Akvaplan Niva fremholder langt mer sentrumsnære tomter som bedre egnet for badeland, sier Forte Narvik at det det i utgangspunktet kun er etablering i Fagernesfjellet som kan lokke frem de store bidragene herfra.

Bankstiftelsen Forte Narvik som med utviklingen av Det fjerde hjørnet viste både kløkt og handlekraft nok til å gjennomføre et slikt offentlig/privat-samarbeid. Med et strålende resultat.

Likevel oppleves det av enkelte som et utidig press. Poengene rundt en sentrumsnær beliggenhet på Frydenlund er god. Nærmere skolene, enklere atkomst og lavere byggekostnader.

Men planen har et problem: den krever at kommunen skal drifte et folkebadet på egen kjøl. Det kan selvsagt være smart. Rapporten som Akvaplan Niva har laget, peker på at det i mange kommune faktisk kan ende opp som et positivt bidrag i kommuneøkonomien.

Men kommunens økonomi er skjør – og de færreste politikerne ønsker nok at kommunen alene står ved risikoen forbundet med prosjekteringen, byggingen og driften av et badeanlegg. Selvsagt må kommunen også bidra, men det skal ikke være et helkommunalt prosjekt å drive et helkommersielt badeland.

Rapporten fra Akvaplan Niva er også tydelig på at kun et badeland er økonomisk drivverdig: Krefter som ivrer for en totalrenovering av Idrettens Hus får en tydelig melding om å glemme dette. Et slikt svømmeanlegg har gått ut på dato. Det er rett og slett ingen kommersiell interesse og betalingsvilje for et rent svømmebasseng. Dermed vil driften av en slik løsning på sikt gjøre en slik renovering dyrere – fordi hvert eneste år vil bety blodrøde tall.

Rapporten er også positiv til Demag-alternativet øst for Nordkraft Arena. Det er også spennende, ikke minst fordi Demag Utvikling (eid av Coop, Barlindhaug og Kubera) kan være den kommersielle partneren man trenger, mens et slikt anlegg kan være med på å generere trafikk til handelsområdet. Altså vinn/vinn.

Likevel fremstår Fagernesfjellet som alternativet med de aller største ringvirkningene for Narvik-regionen og et helt naturlig valg å snu seg mot. For hva passer best inn i visjonene om en by som ikke bare er best i regionen – men i hele verden?

Svaret er ikke «vanlig» badeland i sentrum. Det har Harstad, det har Alta og det har Bodø. Mens man i Tromsø, til turistnæringens forargelse, bygger sitt badeland midt i skogen.

Svaret på dette er et badeland beliggende med panoramautsikt over midnattssol og nordlys. I et aktivitetsområde hvor alpinister, syklister, langrennsløpere og turgåere har utgangspunkt for sin aktivitet. Svaret på dette er en spektakulær byheis som frakter både skoleelever, turister og fjellets øvrige gjester rett fra sentrum og opp i fjellet via en fem minutters luftetur. I dårlig vær – ikke lenger unna enn en kort busstur unna.

Og et slikt prosjekt er det bare Forte Narvik som både har resussene og interessene å gjennomføre til det aller beste for regionens befolkning. Selvsagt må man nå inn i en prosess med et kritisk blikk og på jakt etter de aller beste løsningene. Men Det fjerde hjørnet bør være malen og rettesnoren for den videre utviklingen av dette prosjektet.

Vi kan ikke gjøre annet enn å ønske lykke til ...

Kommentarer til denne saken