HURTIGBÅTEN KJELDEBOTN – EVENES

Kul på veggene på Kaia kafe leder i samferdselskomiteen Trude Hagland (AP) besøkte Kjeldebotn

Kul på veggene på Kaia kafe leder i samferdselskomiteen Trude Hagland (AP) besøkte Kjeldebotn Foto:

Av
DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

LeserbrevI 2016 fikk vi sjokkbeskjeden fra fylket, hurtigbåten over Ofotfjorden ble foreslått nedlagt fra årsskiftet 2018-2019 fordi da skal Hålogalandsbrua være ferdig, og kjøretiden fra sørsiden av Ofoten og Tysfjord ville bli vesentlig kortere.

Jeg vet ikke hvordan de tenker de som bor i Bodø og har 10-20 minutters kjøring til nærmeste flyplass og foreslår å legge ned vår mulighet til å fortsette å ha kort vei til flyplassen. Vi som bor i Ofotregionen med fra 2 til 3, 5 timers kjøring synes ikke 10-20 minutter er vesentlig kortere.

Det ble satt i gang en underskriftsaksjon både på Internett og med lister lagt ut flere steder i Ballangen, Tysfjord og Evenes kommuner. Vi fikk inn 4840 underskrifter, og det var fra brukere av båten i hele landet og utenfor landets grenser.

I desember 2016 opprettet jeg en gruppe på Facebook, «Vi som vil beholde hurtigbåtruten Kjeldebotn-Evenes!» i skrivende stund har gruppen 1901 medlemmer fra hele landet og ellers rundt om i verden.

Fylket hadde også gjennomført en brukerundersøkelse ombord i hurtigbåten som undertegnede tidligere har karakterisert som et makkverk.

Ifølge prosjektinformasjonen til brukerundersøkelsen: «Datainnsamlingen har foregått mellom uke 7 og 13, 2016.» og «Det er totalt samlet inn 76 besvarelser om bord på sambandet.»

Undersøkelsen foregikk i en uke mellom uke 7 og 13, den ene uka var det vinterferie.

76 besvarelser på et samband med 15 000 reisende gir ikke et valid resultat for å trekke en konklusjon. Spesielt ikke en en konklusjon om å legge ned ruten. Da bør det være minst mellom 350 svar.

I tillegg hadde undersøkelsen så mange og omfattende spørsmål at folk ikke fikk tid til å svare på alt på den korte turen over fjorden.

Kjeldebotn Bygdeutviklingsselskap i samarbeid med elever ved Kjeldebotn skole gjennomførte en egen brukerundersøkelse og enklere i 4 uker fra 3. til 30. april 2017. Totalt ble det mottatt 428 valide svar. Denne undersøkelsen ga helt andre svar enn fylkets undersøkelse. F.eks. På spørsmål om hovedformål ved reisen svarte 40% at de brukte båten i forbindelse med jobb/tjenestereise og 11.4% benytter hurtigbåten i forbindelse med helserelaterte avtaler. I fylkets undersøkelse var det henholdsvis 22%. og 5%.

Onsdag 19. juli fikk vi besøk av fylkespolitiker Kurt Jensen (SP) på Kaia i Kjeldebotn. Han kom for å høre hva vi hadde å si ang. Hurtigbåten og en mulig nedleggelse. Med ett døgns varsel møtte det opp rundt 70 stk.

Torsdag 7. september fikk vi igjen besøk. Denne gangen av leder i samferdselskomiteen Trude Hagland (AP). Denne gangen fikk vi heldigvis en ukes varsel, og da møtte det ca.130 stk.

Dette er et tydelig signal til politikerne at hurtigbåten er viktig og nødvendig for både næringsliv, turister og ikke minst oss som bor og lever rundt fjorden.

En annen ting er miljøet. Parkeringsplassen ved kaia i Kjeldebotn er full av biler hver eneste dag, og det er dager hvor man har problemer med å finne en ledig plass. Dette har økt etter at Narvik lufthavn ble lagt ned. 15-16000 mennesker skal rundt fjorden gjennom Narvik som i allerede har forurensingsproblemer. Er det ikke bedre at de parkerer bilen i Kjeldebotn og tar båten over fjorden?

Signalene jeg har fått fra politikere som jeg har «antastet» når de har stått på valgstand i Ballangen har vært positive, og alle sier at: «Selvfølgelig skal vi sørge for å videreføre hurtigbåttilbudet over Ofotfjorden».

Vi har virkelig fått vist at hurtigbåten er viktig for veldig mange, og signalene vi får fra politikerne er positive, og de fleste partiene sier at de vil stemme for å opprettholde båtruta. Vi får håpe at det ikke bare er valgflesk.Vi må opprettholde presset og kan ikke slappe av før det er et positivt vedtak på fylkestinget i Svolvær 9.-11. oktober.

Da kan politikerne få bevise at de positive signalene ikke bare var valgflesk.

Wanja Dahl

Kjeldebotn.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags