Båtforbindelsen Kjeldebotn-Evenes

Av
DEL

LeserbrevPå 1970-80 tallet var savnet stort etter en direkteforbindelse mellom Ballangen og Evenes. Mange engasjerte seg for å finne en løsning. Det var til og med snakk om å etablere bilferje over Ofotfjorden. På midten av 90-tallet fikk en i gang et forsøk med hurtigbåt. Det ble straks en suksess som ble gjort permanent.

Folk og næringsliv på sørsiden av Ofotfjorden er veldig fornøyd med at denne båtforbindelsen finnes. Det gjenspeiles også med de mange som benytter seg av skyssen.
Mange tar båten for å reise videre med fly. Det er da mulig å benytte morgenflyene uten å starte reisen midt på natta. Andre reiser til Harstad eller Lofoten/Vesterålen. Noen er dag- eller ukependlere. Folk fra «gamle» Ballangen og Kjøpsvik benytter denne båten.

Fylkesadministrasjonen argumenterer med at det er kommet ei bru i indre Ofoten som forkorter reisen. Dette er uten betydning. Reisen Kjeldebotn-Evenes forkortes fra 2:15 timer til 2:00 timer mot 10 min med båt. Busstilbud på denne strekningen er i praksis fraværende.
Antall reisende med båten har gått ned fra 15000 i 2018 til 11500 i 2019. Hålogalandsbrua bidrar kanskje noe til det, men hovedgrunnen er takstøkning på nær 400 %.

Det planlegges store utbygginger som generer nye arbeidsplasser rundt Evenes flyplass.
Uten båtforbindelsen er det vanskelig å være bosatt i Ballangen og samtidig ha Evenes som arbeidsplass.

Dårlige kommunikasjonsmuligheter reduserer bolysten. Mange vil finne det for tungvint å bo på sørsiden av Ofoten og dermed flytte andre steder.

Narvik Krf henstiller på det sterkeste bevilgende myndigheter i Nordland om å finne midler til fortsatt drift av en viktig båtforbindelse over Ofotfjorden.

19.02.2020
Årsmøtet i Narvik KrF
Ole Punsvik

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags