Det ser for tiden ikke ut til å være grenser for påfunn med avgiftsøkninger på transport

Bompenger Leirvik

Bompenger Leirvik Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LeserbrevDet ser for tiden ikke ut til å være grenser for påfunn med avgiftsøkninger på transport.

Konsekvenser for samfunns- og næringseksistens er noe man først begynner å se på etter at de problemene man burde ha forutsett med avgiftspåfunnene er blitt uholdbare.

Ikke fritak for flyseteavgift på ambulansefly håper jeg er feil, selv om det var god fart i svingene da denne avgiften ble vedtatt. Beregningsgrunnlaget for noen avgiftspåfunn svikter, iblant i milliardstørrelse slik som i Harstad.

Forretninger i bykjernen der er allerede nå blitt så belastet – før økning av avgiftene – at de ser sin eksistens truet.

Fra Narvik hører man ikke noe om dette til tross for at det er blitt en utbredt oppfatning at til Narvik, dit drar man ikke dersom det ikke er absolutt nødvendig.

Etter hvert har handletilbud blitt utviklet og økt, nord for Narvik, slik at man ikke MÅ kjøre til Narvik.

Og dråpen som har fått det til å flyte over er bomavgift for ei rassikring, og av alle steder på E6. Det som også er helt spesielt er at E6 i dette området er den eneste landverts forbindelsen mellom nord og sør i landet vårt. Og den belaster man med ekstra bompenger.

Maken til noe slikt finner man ikke i noen av våre naboland.

At en gruppe finner som nylig besøkte området her nord – der den ene var en tidligere direktør i et av de større transportselskapene i Finland – uttrykte sin overraskelse, burde gi oss en god grunn til ettertanke.

En belastning for alt næringsliv var en av hans konklusjoner. Næringslivsutvikling i vårt område er man så vidt jeg forstår opptatt av i de forskjelligste politiske grupperinger.

Virkeligheten i Finland er en helt annen. Der finnes ikke bompenger, verken på veinettet eller i byer, og finnene var langt mer belastet av siste krig enn det vi var, med tap av store landområder og Finlands nest største by, en brent landsdel, ødelagte byer og bygder og tap av flere titusen unge liv, og på toppen av det hele betalte de en krigsskadeerstatning til Sovjet i en størrelsesorden og i et forhold som ikke noe annet land hadde gjort tidligere.

På en tur langs veien til Österbotten fra Haparanda/Tornio passerer man et lite bysamfunn, Kemi.

Både på øst og vestsiden av Kemi er det flere kilometer motorvei A, og planfrie kryss gir en sikker atkomst til bykjerna. Og – ingen bompenger!

27 milliarder i bistand og 15 milliarder til Statens vegvesen meddeler Bård Hoksrud i et avisutklipp.

Dette er utenom milliard «bistanden» til EU. Bistandsformål er det øyensynlig ingen mangel på. For en tid siden ble det brukt ganske mange slanter på et prosjekt i Kina.

Hvorvidt Troms Bompengeselskap A/S, v/Systemdrift A/S, 1921 Sørumsand får innbetalt bompengene fra alle utenlandske passeringer av rasforebyggingen på E6, eller om lokalbefolkningen som passerer dette veiavgiftsbelagte sted med sine bompenger subsidierer disse trafikantene, ville det være interessant å få en oversikt over.

Både det faktum at E6 i dette området er den eneste landverts forbindelsen mellom nord og sør i landet vårt, samt det perspektiv forslaget fra Tromsø innebærer om Narvik og Ofoten som et naturlig regionsenter for en samlet nordnorsk region, tilsier at man krever forhandlinger med Staten om fjerning av disse bompengene på E6.

Lokalbefolkningen i området kan ikke belastes med å betale for bygging av en bruforbindelse på E6. Initiativet til forhandlinger påligger det naturlig Narvikregionen å ta.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags