Hurtigbåten Kjeldebotn-Evenes. Igjen.

Hurtigbåten Sjøsprint

Hurtigbåten Sjøsprint Foto:

Av
DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

LeserbrevÅpent brev til Nordland fylkesting.

Uthevelsene er klippet og limt fra fylkets innstilling.

I innstillingen til fylkestinget ang. Hurtigbåten Kjeldebotn-Evenes står dette:

For ruta Kjeldebotn – Evenes har fylkesrådet vurdert forslaget fra utredningen og foreslår en form for markedsprising av dette tilbudet. Tilbudet har en karakter forskjellig fra alle andre samband i fylket, siden ruta i hovedsak betjener reisende til og fra Evenes flyplass.

Når skal fylkeskommunen skjønne at dette ikke er en flybåt? De legger til grunn en brukerundersøkelse som ikke henger på greip. 76 som svarte på undersøkelsen med et grunnlag på 14 865 passasjer. For å få et valid svar burde det vært minst 375 stk. som svarte på brukerundersøkelsen. I undersøkelsen som KBU gjennomførte i hele april måned fikk vi inn 428 svar, hvor hele 40% oppga at de brukte båten i forbindelse med jobb eller tjenestereise.

Det er vanlig at tilbringertjeneste til flyplass er høyere priset enn annen kollektivtransport.

I utgangspunktet da forbindelsen ble startet, så var det tilbringertjeneste til flyplassen, men i løpet av de over 20 årene den har bestått, så har den blitt så mye mer. Det er f.eks. blitt en pendlerrute, og dette vet samferdselsavdelingen når det faktisk er blitt forandret noe i rutetiden for å tilpasse den til pendlerne. Hva vil politikerne si til pendlere som med de foreslåtte billettprisene faktisk kan bli nødt til å betale 8000 kr. I mnd. For å komme seg på jobb? Resultatet kan bli at de enten flytter eller må si opp jobben.

I dag er reisen priset som andre båtreiser i Nordland og koster 63 kroner en vei. Det kommersielle bussreisen mellom Evenes kai og Evenes koster 110 kr, altså koster hele reisen 173 kr. Kjøretiden rundt Ofotfjorden reduseres fra og med sommeren 2018 med 15-20 min. Samtidig medfører bompengene at reisen rundt fjorden blir dyrere. Dagens pris for en bussreise Ballangen – Evenes (flybuss) er 355 kroner. En bilreise med parkering på Evenes blir vesentlig dyrere. Dagens inntekter er på flybåten Kjeldebotn – Evenes er 700 000 kr (2016). Med dette utgangspunktet er det forutsatt at ruta videreføres med et nytt inntektsnivå på 2 mill. kr, noe som innebærer at prisen økes til noe over 200 kr.

Noe over 200 kr? Hvor mye over 200 kr.? La oss si 250 kr. Som sammen med busspris fra kaia opp til flyplassen på 110 kr. Blir 360 kr. I tillegg skal de komme seg til Kjeldebotn fra Ballangen, Tysfjord, Hamarøy.

Det skal fortsatt være mulig å kjøpe månedskort for eventuelle faste reisende. Dersom inntektsmålet ikke nås, eller at avvisningseffekten av det høye prisnivået blir stor, må fylkesrådet ta tiltaket opp til ny vurdering. De årlige kostnadene på å drifte ruta er 5 mill. kr. (2018). Ruta Kjeldebotn – Evenes hadde 14 865 passasjerer i 2016, 3,6 passasjerer per tur.

Hva blir fylkesrådets nye vurdering? Å legge ned ruta med den begrunnelsen at passasjertallet har gått kraftig ned på grunn av at det er blitt så dyrt å reise med båten?

At de som er syke må reise rundt fjorden for å komme seg til sykehus i Harstad, Narvik eller Bodø, og må stå opp kl. 3 om natta for å rekke helsebussen fordi Pasientreiser ikke vil dekke flybillett fordi det er blitt dyrere å reise over fjorden.

Blir det vedtatt at billettprisen skal økes så mye som foreslått, vil dette bli sett på som en styrt nedleggelse av båtruta med de konsekvenser det får for en del av fylket som i utgangspunktet strever, men som det nå ser ut at skal få et oppsving. Utbygging på Evenes, datalagringssenter i Ballangen, satsing på turisme i Kjeldebotn i tillegg ril de bedrifter som allerede finnes i området, og som er avhengig av et stabilt og forholdsvis rimelig kollektivtilbud over fjorden.

Samtidig kan vi lese dette på fylkeskommunens nettside:

Samferdsel jobber for at fylkets innbyggere og næringsliv i Nordland skal ha et godt, hensiktsmessig og miljøvennlig transporttilbud.

Hvor miljøvennlig er det å frakte 15 000 mennesker rundt fjorden i bil og buss i flere timer i motsetning til å sende dem over fjorden i 10 minutter? Ved en styrt nedlegging av ruta er det dette som blir resultatet: flere biler på veien, mer utslipp og støvplager.

Nordland er næringslivsfylket i nordområdene. Transportløsningene må være i forkant og bidra til videre vekst og utvikling. Det sier fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik (Sp).

Nå er det på tide at fylkespolitikerne viser at de mener det de sier. I vårt langstrakte fylke er det viktig med et godt transporttilbud både for næringslivet og innbyggerne. Derfor er forbindelsen Kjeldebotn-Evenes meget viktig.

Og vær så snill, slutt å kalle hurtigbåten for flybåten, hva med et nytt navn, Fjordruta.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags