Avisen var ikke død

OPPLAGSOPPTUR: Fremovers opplag i 2018 ender på 7.314 eksemplarer. Selv korrigert for ny målemetoder, som gjør at tallene fra fjoråret ikke kan sammenlignes direkte, har Fremover en underliggende vekst. Og mye å glede seg over.

OPPLAGSOPPTUR: Fremovers opplag i 2018 ender på 7.314 eksemplarer. Selv korrigert for ny målemetoder, som gjør at tallene fra fjoråret ikke kan sammenlignes direkte, har Fremover en underliggende vekst. Og mye å glede seg over.

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LederDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Mediebransjens opplagstall og lesertall har vært en krevende øvelse å formidle hvert eneste år. For hvordan trekke fram noe positivt og vinkle på det med troverdighet når papirlesingen går tilbake så kraftig at digital vekst ikke klarer å kompensere for det? Hvordan skrive om seg selv uten å virke skrytete og arrogante?

Kanskje nettopp av frykten for å virke skrytete, men aller mest på grunn av faktisk sviktende resultat og sviktende tro på at vi skal klare å leve av å lage journalistikk, har avisledere verden over vært de flinkeste til å snakke sin egen bransje ned. Resultatet? Avisenes lesere tror avisen snart går dukken. I VG har de visstnok til og med satt en dato for når papiravisen dør ut, og Dagbladet regnet med å komme ut på papir én dag i uken – på lørdagene – fra og med 2018. Journalistutdanningene opplever at studentene rømmer. Fra å være et av de mest populære studiene, er journalistutdanningene nå truet med nedleggelse fordi studentene får beskjed om en høyst usikker fremtid med stor sjanse for arbeidsledighet.

De eneste gangene i året man kunne fortelle noe positivt har vært når lesertallene har vist kraftig vekst i digital lesing, og at lokalavisene faktisk fortsatt står sterkt.

Og nettopp fordi avisbransjen har brukt så mange år på å snakke seg selv ned, og da spesielt papiravisen, kan det virke som om det er en vanskelig øvelse å si noe eller å skrive noe positivt om seg selv når det faktisk går bra. For det har virkelig snudd i avisbransjen. I hele landet rapporteres det om vekst og fremgang. Også i Fremover.

Leser- og opplagstallene som ble publisert i går er bare én av de mange oppturene Fremover har hatt det siste året. I tillegg har vi kunne juble litt hver måned over mange små seire underveis:

For første gang på 15 år har Fremover oppbemannet. Da vi ansatte Cathrine S. Pettersen som ny medierådgiver, gikk vi fra å ha 18,5 årsverk til å ha 19 årsverk. I disse dager avslutter vi dessuten prosessen med å ansatte to faste journalister i stillinger som til nå er besatt av vikarer. For bare få år siden var det utenkelig å erstatte noen som helst når noen sluttet. Vi har akkurat nå 11 prosent flere betalende rene digitale abonnenter enn vi hadde i samme periode i fjor. Vi satt konsernrekord i andel lesere av innloggede abonnenter i vinter, i konkurranse med 63 andre lokal- og regionaviser i hele landet. Økonomisk har vi høyere opplagsinntekter og annonseinntekter i år enn i fjor, og prognosene sier at vi nær dobler driftsresultatet mot budsjett.

Leser- og opplagstallene kan være vanskelige å forstå. Opplagstallene er ikke direkte sammenlignbare med fjoråret, men et nytt utgangspunkt. Men vi ser i de underliggende tallene at vi vokser, og opplagstallene teller nå endelig hele spekteret av produkter en lokalavis selger. Og nesten alle eksemplarene vi gir ut. Og selv om opplagstallene må leses med dette forbeholdet kan vi i hver fall i Fremover slå fast:

Ryktet om lokalavisens død er betydelig overdrevet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken