Hvis ikke dette er en styrt nedleggelse av båten, hva er det da?

Det blir en firedobling av billettprisen på hurtigbåten mellom Evenes og Kjeldebotn. - Hvis ikke dette er en styrt nedleggelse av båten, hva er det da? spør Wanja Dahl.

Det blir en firedobling av billettprisen på hurtigbåten mellom Evenes og Kjeldebotn. - Hvis ikke dette er en styrt nedleggelse av båten, hva er det da? spør Wanja Dahl. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevÅpent brev til Nordland fylkeskommune og Ofoten regionråd.

I Fremovers nettavis mandag 22. januar uttaler ordføreren i Ballangen om hurtigbåten at:

«Nå er det endelig slått fast at den skal fortsette å gå, og det er veldig viktig av flere hensyn. Ikke minst med tanke på den utbyggingen som skal skje i Evenes, sier Arntzen og beskriver seg som sjeleglad for at det ble resultatet­.»

Joda, vi er veldig glad for at vi får beholde hurtigbåten, men til hvilken pris? Rundt 200 kroner én vei?

Dermed vil det koste 200 kroner for båten og 110 kroner for bussen opp til flyplassen. Da blir prisen 310 kroner per person for å komme seg fra Kjeldebotn til flyplassen. Men hva med de som må kjøre fra Ballangen eller Kjøpsvik til Kjeldebotn for å ta båten?

Fra sentrum av Kjøpsvik til Kjeldebotn er det seks mil. Hvis vi er snill og regner at en bil bruker 0,5 liter per mil, og bensinen koster 15 kroner per liter. Kjøpsvik-Evenes lufthavn vil da koste kjøpsvikingene 710 kroner tur-retur for ´€n person.

Hvis ikke dette er en styrt nedleggelse av båten, hva er det da?

Ifølge fylkets takstregulativ, så skal strekningen Kjeldebotn-Evenes koste 65 kroner, et takstregulativ som gjelder for alle andre hurtigbåtstrekninger i fylket, unntatt ruten Svolvær-Bodø som også har fått en radikal økning av billettprisen, og hvor de også nå snakker om en styrt nedlegging av ruta. Hva er det vi i nordfylket har gjort for at Bodø fylkeskommune behandler oss som annenrangs borgere? Kan noen sjekke lovligheten av å øke billettprisene så radikalt som det nå blir gjort? Synes regionrådet, Ballangen og Tysfjord kommuner ved ordførerne at de har gjort en god nok jobb når det gjelder dette?

Fylkeskommunen og Fremover insisterer på å kalle hurtigbåten for flybåten, selv om vi som bruker båten vet bedre, men hvis dette er en flybåt, hvorfor gjelder ikke samme vilkår som for flybussen?

Hvis dette er en flybåt, så må rutetidene tilpasses bedre til flyavganger og ankomster (også sisteflyet på kvelden), de må også tilpasses alle flyselskap, både SAS, Norwegian og Widerøe, og da må båten pålegges å vente på forsinkede fly, akkurat som flybussen.

Da er det kanskje mulig at passasjerantallet går opp og ikke ned, og fylkeskommunen mister nedleggingsargumentet med at «det er så få som reiser med båten at vi må dessverre legge ned ruta».

Tar fylkeskommunen utfordringen med rutetilpasning?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags