Fremover - 20 år på nett

JUBILERER: 7. november fylte vår nettavis Fremover.no 20 år. I dag er det Fremovers digitale satsing som sikrer lokalavisen vekst. For første gang på veldig har vi de siste pra årene hatt flere betalende abonnenter enn vi hadde på samme tid årene før.Foto: Christian S. Andersen

JUBILERER: 7. november fylte vår nettavis Fremover.no 20 år. I dag er det Fremovers digitale satsing som sikrer lokalavisen vekst. For første gang på veldig har vi de siste pra årene hatt flere betalende abonnenter enn vi hadde på samme tid årene før.Foto: Christian S. Andersen

Artikkelen er over 2 år gammel

I 1997 var Fremover.no et supplement til papiravisen. I dag er det snudd på hodet.

DEL

LederDenne uken har nettavisen vår Fremover.no bursdag. 20 år er ganske respektabelt for en nettavis, selv om vi på ingen måte var først i landet med nettavis. Brønnøysunds Avis var først ut, og lanserte sin nettavis 6. mars 1995 – to dager før Dagbladet. Siden gikk det slag i slag, og i 1997 – da Fremover kom på nett – skrev daværende sjefredaktør Roger Bergersen: «Fremover har ikke hatt det altfor travelt innenfor denne sektoren; flere aviser og spesielt de største er for lenge siden presentert på nett». Bergersen var beskjeden, for 1997 var tross alt ganske tidlig likevel. I A-Pressen, som konsernet som eide Fremover het da, var det kun 11 andre aviser som hadde egen nettavis. Det var først i perioden 1999 til 2001, samtidig med at den såkalte «dot-com-boblen» sprakk, at nettsatsingen virkelig begynte å skyte fart i lokalavisene.

Siden har det skjedd ganske mye med avisenes digitale satsinger. Da vi lanserte digitalavisen vår i februar i år, hentet jeg et sitat fra sjefredaktør Bergersens leder fra 7. november 1997. Den dagen lanserte Fremover Narviks første nettavis, fremover.no. På avishuset kalt Fremover-Nett – med stor N. Bergersen skrev: «Det er ikke til å komme forbi – vår nye hverdag blir mer og mer digital».

Det er ganske interessant å lese, for det er minst like treffende i dag – 20 år etter. Men i samme leder kan vi også lese: «Internett er ikke en konkurrent til papiravisen, og internett er heller ikke noe massemedium». I dag er det lett å være etterpåklok og tilbakevise påstandene, men for 20 år siden var dette i høyeste grad rett. For å ta det siste først: Internett var ikke et massemedium den gangen. I dag kan vi si at internett er mye mer enn et massemedium, for vi løser så langt flere oppgaver enn å la oss underholde eller opplyse gjennom en felles kanal, men i 1997 var det ikke slik. Et modem som koblet deg opp til internett gjennom en oppringning der tellerskrittene løp som om du brukte telefonen, var ikke allemannseie. Ennå. Nettaviser var det som sagt et fåtall av, og internett var i sin spede start til for eksempel bruk av epost. Hotmail og Yahoo Mail hadde bare nettopp sett dagens lys.

Når det gjelder å være en konkurrent til papiravisen, var det nok riktig for Fremover i mange år. Men Fremovers konkurrent ble ikke bare fremover.no. Fremovers konkurrent ble internett i seg selv. Jeg har mange ganger skrevet om hvordan en lokalavis som Fremover, i en jungel av muligheter på nett, kjemper om lesernes tid og oppmerksomhet. Etter hvert ble imidlertid Fremover.no også en konkurrent til Fremover. Gjennom en økt satsing på nyheter på nettavisen, publisert gratis og uten forpliktelser for leseren, kunne du stadig oftere lese nyhetene gratis fremfor å holde et Fremover-abonnement. Fremover var ikke alene. Slik var det for alle aviser i landet. Det er selvsagt ikke bærekraftig, og i mai 2014 – på Fremovers 111-årsdag – lanserte Fremover abonnementsløsningen du i dag kjenner som «pluss», som du har tilgang til gjennom din «AID».

I dag er bildet snudd på hodet. Fremovers digitale tilbud, på nett, mobil, eAvis og ikke minst gjennom vår nye digitalavis, sikrer Fremover vekst. For første gang på veldig har vi de siste pra årene hatt flere betalende abonnenter enn vi hadde på samme tid årene før. Faktisk nesten fem prosent flere abonnenter enn i november i fjor. Og vi fortsetter å vokse. Stadig flere foretrekker å lese Fremover digitalt, og vi har flere digitale lesere enn vi har lesere av papiravisen. På denne måten er Fremovers digitale tjenester en konkurrent til vår egen papiravis, men det er ikke det at vi prioriterer annet stoff digitalt som gjør at det digitale vinner fram. For det du leser på trykk og digitalt, er laget av de samme journalistene fra det samme dekningsområdet. Det er bare forskjellige måter å presentere sakene på, og da handler en slik konkurranse mellom plattformene vel så mye om leservaner, behov og ønsker. Og det gir fullstendig mening å utvikle vårt digitale tilbud på nye måter, i takt med hva leserne våre forventer av oss.

Men vår digitale satsing er blitt en konkurrent til papiravisen vår på helt andre måter. I anledning vårt 20-årsjubileum har vi intervjuet en av våre yngre abonnenter, 25 år gamle Malin Eline Dahl. Hennes første møte med Fremover var papiravisen. Den lå framme på kjøkkenbordet til familien. Det gjør den i mindre og mindre grad, og lokalavisen er ikke tilgjengelig i de tusen hjem på samme måte som den var før. Nå leser mor og far Fremover på iPaden eller mobilen, mens når guttungen eller jentungen overtar nettbrettet, brukes den til spill eller YouTube. Dette er selvsagt en trussel for avisene. Alle tall viser at det at avisen lå fysisk framme, ga de yngste et forhold til lokalavisen sin. I motsatt fall, når avisen ikke er like lett tilgjengelig, blir den ikke like viktig for de yngste – kanskje ikke relevant i det hele tatt i konkurranse med alle andre medier som opptar tid og stjeler fokus.

Vi som lokalavis har først og fremst et ansvar her. Vi må sørge for å være relevante nok også for denne målgruppen, slik at Fremover blir en avis du ønsker og gjerne trenger å forholde deg til både som ung og voksen. Fordi det vi skriver angår deg, uansett alder. Men på denne 20-årsdagen for Fremover.no vil jeg benytte anledningen til å slå et slag for alle lokalavisene; ikke bare Fremover. Ta ikke lokalavisen din for gitt. Bruk oss, og inkluder familien. Det er viktig for et lokalsamfunn å ha en lokalavis som bryr seg om stedet du bor, også i fremtiden - og gjerne lenger enn de neste 20 år ...

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags