Innovasjon Norge tjuvlånte medienes troverdighet og misbrukte lesernes tillit

LØY OM SOMMARØY: Innovasjon Norge konstruerte en historie om at Sommarøy ville bli tidløs sone, og kamuflerte det de sendte til redaksjonene som en ekte pressemelding med bilder og det hele. Nå legger administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Hauglie, seg flat.

LØY OM SOMMARØY: Innovasjon Norge konstruerte en historie om at Sommarøy ville bli tidløs sone, og kamuflerte det de sendte til redaksjonene som en ekte pressemelding med bilder og det hele. Nå legger administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Hauglie, seg flat.

DEL

Leder«Noen vil kanskje føle seg litt lurt, men man kan ikke annonsere seg til oppmerksomhet lenger. Man er nødt til å fortelle en god historie».

Smak litt på denne setningen. Ordene tilhører reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm. En «god historie» er god når den er sann. I denne sammenhengen er Innovasjon Norges historie en renspikka løgn. En konstruksjon for å få oppmerksomhet. Ikke for å fortelle en historie. Uttalelsen kom etter at Innovasjon Norge denne uken erkjente at saken om at Sommarøy ville kvitte seg med tiden om sommeren ikke var sann. Det var kun et PR-stunt.

Problemet med stuntet er imidlertid at den var kamuflert som en sann historie, med pressemelding, arrangerte illustrasjoner og til og med bilder fra det som skal være et folkemøte der tidløs sone på Sommarøy ble bestemt blant beboerne på øya. Så troverdig var virkemidlene som ble brukt til å fortelle historien at 1.479 ulike nasjonale og internasjonale medier har fortalt historien, i til sammen 1.650 digitale artikler. Aftenposten Junior hadde saken på sin førsteside denne uken.

Stuntet går ut over troverdigheten til både Innovasjon Norge, PR-Operatørene som sto for gjennomføringen av stuntet men også mediene. Det siste er ekstra problematisk, for vi lever i en tid der makthavere systematisk bruker falske nyheter og løgner til å styrke sin makt eller tale sin sak. Nettet florerer av løgner kamuflert som ekte nyheter konstruert for å påvirke din og min oppfatning og mening om saker og enkeltpersoner. Donald Trump bruker begrepet «fake news» for å underminere de som er satt til å se ham i kortene og hindre maktmisbruk; de tradisjonelle mediene.

Onsdag formiddag gikk administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli, ut og beklaget PR-stuntet. Det skulle også virkelig bare mangle. Også løftet han ga om å aldri gjøre noe slikt igjen er helt på sin plass og en selvfølge. At Innovasjon Norge setter seg selv i en situasjon der de opererer på lik linje med løgnfabrikker er problematisk – for å si det forsiktig, og det kan ikke Innovasjon Norge leve med. At Innovasjon Norge og PR-Operatørene misbruker den tilliten mediene har og skal ha til en statseid organisasjon er alvorlig og har trolig skadet egen og medienes troverdighet mer enn de selv ser nå. Konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, skriver treffende i et debattinnlegg på Medier24.no at Innovasjon Norge har «valgt å opptre som en annenrangs trollfabrikk».

Og midt oppi alt er idylliske Sommarøy. En nordnorsk perle med stort, internasjonalt reiselivspotensial som er blitt sentrum for negativ oppmerksomhet over hele verden nå. Det startet kanskje positivt og godt, men hele stuntet har snudd og eksplodert rett i ansiktet til Bratland Holm, Innovasjon Norge og PR-Operatørene. Og ikke minst Sommarøy, som får løgn og lureri festet ved seg fremfor tidløs sone og stressfri sommer. Internasjonalt vil Sommarøy i verste fall forbindes med fake news, og det er det siste Norge trenger når Nord-Norge skal markedsføres i utlandet. Sommarøy er blitt misbrukt like mye som mediene ble brukt i denne saken.

Så kan man godt si at mediene har et ansvar for å sjekke at nyhetene man serveres er sanne. Ja, sånn er det. Ansvaret er fullt og helt medienes, selv når Innovasjon Norge innrømmer at de lagde en pressemelding med bilder og alt for å «fortelle en god historie» – altså med fullt overlegg forsøkte å lure mediene. Fredag sa Bratland Holm at de ikke ønsket å lure mediene. «Vi tenker at vi må slippe saken nå, slik at vi på en måte ikke lurer media», sier hun til NRK.

Det var for sent. Det viser omfanget av omtalen av stuntet. Verst gikk det ut over Aftenpostens spesialutgave for barn, Aftenposten Junior. Det var også derfor Innovasjon Norge-direktør Haugli beklaget dette spesielt onsdag: «Jeg er spesielt lei for at Aftenposten Juniors reportasje bare delvis er sann. Det er alvorlig at barn ble trukket inn i en slik historie. Falske nyheter er et samfunnsproblem», sa Haugli til Medier 24.

Innovasjon Norge må ha visst hva de gjorde sammen med PR-Operatørene. De tjuvlånte medienes troverdighet da de presenterte en historie som ikke var sann og ba om spalteplass. De misbrukte lesernes tillit da de lot avisene publisere sine saker og ikke dro i bremsen, men ventet til det var for sent. En hardt presset bransje presses ytterligere av noen som vil nå ut med et budskap med løgn, og som attpåtil uttaler som en sannhet at å annonsere i mediene ikke fungerer. Før de i det hele tatt har forsøkt. For det fungerer.

I sum har de begått et overtramp jeg ikke trodde jeg skulle få se i Norge. Fra noen. Og i hvert fall ikke fra statseide Innovasjon Norge.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags