E-sporten trenger bredde, i tillegg til spissing

Av
DEL

Leserbrev

I sommer vant norske Emil «Nyhrox» Bergquist Pedersen og hans partner VM-tittelen i dataspillet Fortnite. Dataspillkulturen er blitt en viktig fritidsaktivitet, ikke lenger for de få, men for en hel generasjon. Derfor vil Arbeiderpartiet ha flere tilrettelagte møteplasser for gamere og e-sportlinjer på videregående skoler.

40 millioner unge forsøkte å kvalifisere seg til det aller første verdensmesterskapet i Fortnite. Det er fantastisk at vi ha så sterke spillere, men dessverre er det mange unge gamere som ikke får muligheten til å bli gode. I Norge har vi tradisjon for å dyrke bredde i tillegg til å få frem talentene. Arbeiderpartiet mener derfor at flere bør få mulighet til å dyrke sin lidenskap sammen med andre. Vi har utviklet en politikk for dataspill som skal løfte dataspill som kultur, som fritidsaktivitet, som læring og en potensiell næring.

96 prosent av gutter og 63 prosent av jenter i alderen 9-18 år er gamere. 1/3 av landets befolkning spiller digitale spill hver dag. Likevel savnes infrastrukturen og tilretteleggingen for at dataspill skal kunne vokse og flere skal få utviklet sitt talent. Dette krever at kommunene satser på møteplasser for den digitale kulturen, slik at barn og unge har arenaer der de kan spille, og der voksne med digital kompetanse er til stede. Landets biblioteker kan i større grad bli møteplasser for spillaktiviteter.

Dataspill brukes allerede i undervisningen noen steder. Men vi vil ha mer. Derfor vil Arbeiderpartiet ha flere e-sportlinjer i videregående skoler for at flere ungdom kan bygge sin kompetanse innen spillutvikling og IT. Kombinert med økt kompetanse om dataspill og digital spillkultur i lærerutdanningen, vil vi legge til rette for at en sunn dataspillkultur gis vilkår til å vokse i Norge.




Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags