Nei til privatisering av NSB!

Av
DEL

LeserbrevI forrige uke ble det klart at det britiske skandaleselskapet Go-Ahead vant anbudet om «trafikkpakke sør», og skal kjøre tog i Sør-Norge i ti år. Go-Ahead er kåret til det verste togselskapet i Storbritannia i en større passasjerundersøkelse. Det har vært karakterisert som «kjent for å dukke opp når de føler for det». Ingen kan anklage den konservative avisen The Times for være venstrevridd. Når selv de ser galskapen i dette, burde det ringe noen bjeller også i regjeringa.

Da 16 ulike jernbanestrekninger i England ble sammenliknet for en stund siden, var den ene offentlige bedre og rimeligere i drift enn de femten private. Stavanger Aftenblad har spurt togpassasjerer på strekningen som Go-Ahead skal drifte om hva de mener om privatiseringen. Ingen av de spurte er begeistret, alle er fornøyde med NSB. Erfaringer fra Sverige viser at selskap har vunnet kontrakter ved urealistisk lave anbud, og at ansatte og passasjerer har fått betale dyrt for det.

Til Klassekampen sier persontrafikkdirektøren i Jernbanedirektoratet - som kåret Go-Ahead til vinner - at de ikke har skjelt til de britiske erfaringene! «Det vi må legge vekt på, er hva de lover oss i tilbudet de kommer med. Det at de har fått dårlig kritikk i andre land, har ikke spilt inn i den forstand», sier han.

Skal man gråte eller le? Det kan jo tenkes at Go-Ahead lovte gull og grønne skoger også da de vant anbudet i Storbritannia. Eller tror byråkratene i Jernbanedirektoratet at Go-Ahead skrev at de kom til å bli slaktet av passasjerene på punktlighet, pålitelighet og tilgjengelige sitteplasser? Selvsagt må man se på erfaringene folk har gjort seg med et selskap før man gir dem Sørlandsbanen og et digert sugerør i statskassen!

Man kan undre seg over hva slags verden disse direktørene lever i. Når en ansetter folk, eller inngår kontrakt med et selskap, er det vanlig å sjekke referanser. Når problemene dukker opp, er det passasjerene og de ansatte som må lide. Og vi vet av erfaring at disse direktørene aldri blir stilt til ansvar. De får en gylden fallskjerm, og byttes ut med en ny direktør.

Privatiseringen er et resultat av regjeringas markedsliberalistiske ideologi der svaret på alle spørsmål er «fritt marked». Og enda verre blir det hvis det blir flertall i Stortinget for EUs 4. jernbanepakke. Da blir nemlig privatiseringen permanent. Da vil det ikke spille noen rolle om en høster dårlige erfaringer med Go-Ahead. Dette kan KrF hindre ved å stemme mot EU-direktivet.

Det er bare i Bakvendtland det gir mening å splitte opp, privatisere og årelate jernbanen vår. Det eneste logiske er ett samlet selskap, som vi eier i fellesskap og som bruker alle pengene på mest mulig jernbane, i stedet for å sende overskuddet ut av landet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags