Fremtiden trenger Nord- Norge banen

1 plass for MDG ved kommunevalget

1 plass for MDG ved kommunevalget Foto:

Av
DEL

LeserbrevI valgsendingen fra Tromsø i går ble bygging av Nord -Norgebanen diskutert. Høyre vil ikke bygge, de satser heller på førerløse vogntog. Miljøpartiet De Grønne vil bygge Nord-Norgebanen
Nord-Norgebanen kan benyttes av hundretusenvis av nordmenn og kutte 100 000 tonn CO2-utslipp årlig.

Jernbanedirektoratet anslår i sin tredje (!) utredning at Nord-Norgebanen vil føre til et samfunnsøkonomisk “tap” på minst 46 milliarder kroner. Det passer nok regjeringen bra. Samferdselsminister John Georg Dahle var allerede i februar ute og signaliserte at banen ville gå på bekostning av alle andre samferdselsprosjekter i regionen, lenge før tallene fra jernbanedirektoratet lå på bordet.

Mange nordlendinger møter dette med resignasjon. De har sett utredninger komme og gå, og har liten tro på at maktpolitikerne sørpå egentlig mener alvor med å bygge banen. Økonomiske hensyn har så langt handlet om antall reisende og byggekostnader, og da har det aldri blitt “lønnsomt” nok. Men klimaperspektivet endrer hele dette regnestykket.

Jernbanedirektoratet anslår nemlig i samme rapport at banen kan kutte utslipp tilsvarende 100 000 tonn CO2 årlig i 2030, like mye som halve bilparken i Troms fylke, eller nesten ett tonn CO2 per person ved de planlagte stoppestedene mellom Fauske-Narvik-Harstad og Tromsø.

Men det krever ansvarlige politikere som tar klimakrisen på alvor. Vi i De Grønne vil ha en storsatsing på tog i hele landet, med Nord-Norgebanen som selvsagt prioritering. Først og fremst for befolkningen i nord, men også for klimaet. Jeg registrerer at også SP og SV er for å bygge banen, det gleder meg, la oss samarbeide om dette. I debatten kom det og frem at Frp i nord er for! mens deres samferdselsminister snakker ned banen.

Prosjektet vil koste over 100 milliarder. Det er mye penger, men regjeringen vil samtidig bygge en fergefri E39 til tre ganger den prisen. Et prosjekt som også vil gi et samfunnsøkonomisk tap i følge Transportøkonomisk institutt (TØI). 15 km med oppgradering av E18 i Asker og Bærum vil koste 40 milliarder. Dette er totalt bakstreversk: Mer vei betyr mer biltrafikk og CO2-utslipp.

Samtidig er regionen i nord et veksteventyr som settes på vent av regjeringen. Norge er en kystnasjon som har enorme muligheter til å gå fra et svart til et grønt eventyr i havet. Å tro at mulighetene for nye økonomiske eventyr stopper ved polarsirkelen er en fornærmelse overfor de som står klar til å satse når bedre rammer er på plass.

For å få til det må bedriftene ha tilgang til en rask, rimelig og miljøvennlig transportvei ut av landsdelen, nemlig jernbane.

Det er på høy tid å komme i gang med byggingen av Nord-Norgebanen.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags