Kostnader pr enhet, er noe som politikerne bruker der det passer i debatten

Av
DEL

LeserbrevJernbane vs T-bane.
Fornebubanen er planlagt å koste ca 11. milliarder kr. Lengde ca 8 km.
Meterpris blir ca kr 1.375.000 pr meter.
Forlengelse av Nordlandsbanen, med linje Fauske Narvik Tromsø med avstikker til Harstad beregnet til å være ca 482 km. til en stipulert pris av 110 milliarder.
Det gir en meterpris på ca kroner 230.000
Det er en vesentlig forskjell på meterprisen. Det er også en vesentlig forskjell på den fysiske samfunnsnytte av transporten på de to banene. Det er ikke for å flytte en hel liten norsk by fra en by til en annen, 2 ganger daglig. Slik er det med Fornebubanen. Bygg arbeidsplassene, kontor villaene på Fornebulandet. Med slike persontransportbehov er det på tide å flytte arbeidsplassene ut fra Oslo.
Forlengelse av Nordlandsbanen er for å få inntektsbringende eksportvarer ut til markedet i Europa, og resten av verden.
Norge eksporterte sjømat for ca 1 Billion i 2018. Ingen av disse produktene ble tatt i land og videreforedlet i Oslo. Selv om eksport statistikken sier at mesteparten var eksportert fra Oslo.
Vi kan ikke flytte Norskehavet til Brussel. For å gjøre jernbanen overflødig i nord.
Det er valg i år, riktig nok ikke Stortingsvalg, men tide er inne for å "posisjonere" seg som politikerne liker å uttrykke seg.
Husk å spørre rikspolitikere fa sør, om Nordnorgesbanen, når dem kommer for å prate lokalpolitikk under valgkampen. Ut over det har ikke rikspolitikerne noe i lokalpolitiske valgkamper å gjøre.
For å si det som Jona Gard Støre; Det er ikke jeg som er på valg i år. Hva har han da å gjøre ute i lokalpolitikken?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags