Ønskes ingen framtid for Nord-Norge, bare status quo for Narvik?

Ut fra det sjefredaktøren tidligere har skrevet, er jeg klar over at hans hovedærend er dobbeltspor på Ofotbanen, noe jeg også støtter. Men man aner, ut fra tidligere artikler og ut fra alle krumspring fra enkelte i Narvik-miljøet, at hovedhensikten egentlig er blokkering av Nord-Norgebanen.

Ut fra det sjefredaktøren tidligere har skrevet, er jeg klar over at hans hovedærend er dobbeltspor på Ofotbanen, noe jeg også støtter. Men man aner, ut fra tidligere artikler og ut fra alle krumspring fra enkelte i Narvik-miljøet, at hovedhensikten egentlig er blokkering av Nord-Norgebanen.

Av
DEL

LeserbrevI Fremover skriver sjefredaktør i Fremover Christian Senning Andersen en leder med overskriften: Skal vi bruke milliarder på samferdsel, må vi begynne her. Med veiene».

Skal gå rett på sak. Er sjefredaktøren så ukjent med nordnorsk samferdselshistorie at han ikke vet at Nord-Norgebanen (NNB) tidligere har vært lagt bort med begrunnelsen: «Nord-Norge skal få gode veier i stedet»? Når Senning Andersen så peker på elendigheten våre veier representerer, peker han samtidig på hva vi fikk igjen for at vi ble nekta jernbane. Frister det til nye forsøk? Det er dessuten merkelig at vi her nord alltid må velge mellom jernbane og vei, uten at vi får noe særlig av noen av delene. I andre landsdeler er dette valget ikke aktuelt.

Nå sist sommer kjørte undertegnede to ganger fra Bardufoss til Trondheim, byen med fire tilstøtende jernbanelinjer. Så ikke annet enn bygging av svære trafikkmaskiner fra byen og sørover (E6). De får da tydelig nok veier, selv om de er et jernbaneknutepunkt.

Dro en av de to gangene videre sørover til Østlandet. Noe av det jeg spesielt merket meg, var den beskjedne tettheten av tunglastere i forhold til E6 i Troms, og delvis Nordland.

For øvrig så jeg det jeg har sett så mange ganger tidligere. I Sør-Norge finnes faktisk både vei og baner. Selvsagt trengs det, men det trengs også her nord. Men så lenge de som skal representere oss arbeider så iherdig imot – som Senning Andersen gjør – får vi verken det ene eller det andre. Så lenge vi knives innbyrdes, kan regjeringene – den ene etter den andre – bare sitte der og glise, og fordele midlene til andre landsdeler eller andre formål.

Ut fra det sjefredaktøren tidligere har skrevet, er jeg klar over at hans hovedærend er dobbeltspor på Ofotbanen, noe jeg også støtter. Men man aner, ut fra tidligere artikler og ut fra alle krumspring fra enkelte i Narvik-miljøet, at hovedhensikten egentlig er blokkering av NNB. Tilsynelatende bare på grunn av den latterlige frykten for at omlastingsvirksomheten står i fare, gjennom at Narvik blir et jernbaneknutepunkt i stedet for bare en endestasjon.

Denne "Narvik er seg selv nok"-innstillingen, fra en by jeg ellers setter stor pris på, bekymrer meg litt. Tromsø, tidligere med mye av det samme, har endret seg markert til det bedre.

NNB vil trolig koste rundt 100 milliarder, ikke de 130 siste utredning mener. Dette er basert på hva Norges største konsulentbedrift i denne sammenheng, sier i sin kvalitetssikring av 2019-utredningen. 100 milliarder utgjør 1 prosent av vårt oljefond. Skulle bare mangle at Norge ikke har råd til både vei og bane i nord! Og – som gjentatt ørten ganger – banen vil spare store summer på vedlikehold av veiene, både E6/8/10 og fylkesveiene. Tilførselsveiene kan da trafikkeres av lettere lastevogner, fordi veien blir kort til nærmeste godsterminal. Og nordnorske trafikanter kan kanskje på nytt kjøre på vinterveiene, uten hjertet i halsen.

Skal denne gangen hoppe over hva tungtransporten på vei blir verd når klimatiltakene iverksettes. Vi har jo Trumps ord på at dette ikke vil skje.

Bak denne usalige motarbeidingen av jernbane i nord, står krefter som ikke ønsker Nord-Norge noe godt. Går man inn i historien om jernbanen i nord, tenker man uvilkårlig på Gunnar, islendingen som sto og betraktet sin nedbrente gård, og sa: «Her har ingen vennehånd syslet». Norges viktigste samferdselstiltak, Nord-Norgebanen, må nå iverksettes.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags