Vår skole, vår fremtid II

Jarl-Håkon Olsen, ungdomskandidat til fylkestinget (Ap)

Jarl-Håkon Olsen, ungdomskandidat til fylkestinget (Ap) Foto:

Av
DEL

LeserbrevUten mat og drikke duger helten ikke. Tenk tilbake til forrige gang du var sulten og skulle gjøre noe. Du ble sikkert fort sliten, irritabel og hadde problemer med konsentrasjonen. Dette gjelder også morgendagens helter som sitter på skolebenken. Det er vanskelig å lære gangetabellen eller Norges historie på en tom mage. 1 av 5 barn spiser ikke frokost og halvparten av lærerbestanden forteller at de opplever at elevene ikke spiser nok mat på skolen. Derfor vil vi i Arbeiderpartiet innføre gratis skolemat på den videregående skolen i Nordland.

I dag eksisterer det en skolefrokostordning på videregående skoler i Nordland. Jeg har selv undervist og har merket hvor aktive elevene er på morgenen etter de har spist frokost. Den muntlige aktiviteten er forbedret, konsentrasjonen varer lengre og læringsutbyttet av undervisningen økes. Skolemat er ingen innovasjon, men har eksistert i flere land over lengre tid. Sverige, Finland, Danmark, USA og over 70 andre land har innført skolemat. Flere av landende som scorer best på PISA-undersøkelsene har skolemat i en eller annen form. Finland, som har lenge vært et av landende som scorer best på PISA-undersøkelsene har hatt skolemat siden 1948.

Skolemat har andre gode sider ved seg. Folkehelseinstituttet har tidligere pekt på skolemat som et tiltak mot de økende sosiale helseforskjellene i Norge som er mye større enn andre europeiske land. Skolefruktordningen var også et slikt tilbud som reduserte forskjellene, inntil ordningen ble fjernet av den borgerlige regjeringen. En skolematsordning vil også gjøre hverdagen enklere for foreldre som slipper å stresse med å lage matpakken om morgenen, men kan heller bruke tid til frokost sammen med sine barn.

Enkelte er kritiske til innføringen av skolemat og prøver å skape en motsetning mellom skolemat og videreutdanning av lærere. Skolemat og videreutdannede lærere er ikke motstridende, men komplimenterende politikk. En lærer kan være videreutdannet opp i skyene, men det hjelper lite hvis eleven ikke kan tilegne seg undervisningen på grunn av konsentrasjonsvansker. Elevens tilgang på næring er en ytre faktor som en lærer ikke kan kontrollere og all verdens videreutdanning fjerner ikke det hinderet, men det kan en skolematordning.

Vi i Arbeiderpartiet vil satse på skolen, elevene og forstår læring i et større perspektiv. Læreren er en viktig faktor i elevers skolegang, men det er også andre faktorer. Skolebygget, klassemiljøet, utfordringer hjemme, psykiske lidelser, skoleutstyr og som nevnt skolemat. Vi ser oss ikke blinde på én enkelt faktor, men hele aspektet som påvirker læringen til elevene.

Elever skal være sulten på kunnskap, ikke mat.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags