Regjeringen vil rasere drosjetilbudet

Av
DEL

Leserbrev- våkn opp alle lokalpolitikere

I Narvik får du drosje i løpet av få minutter døgnet rundt. Det er en viktig del av drosjereguleringen. Vi i drosjebransjen er pliktig til å være tilgjengelig døgnet rundt, over hele landet, hver eneste dag, hele året rundt. Dette samfunnsansvaret tar vi og ulikt andre bransjer, så gjør vi det gratis. Vi er på jobb hele natta uten å vite om vi før lønn for jobben eller ikke. Det avhenger av om det er folk som trenger drosje eller ikke.

Vi har et samfunnsoppdrag og vi har mange forpliktelser som følger med det og de oppfyller vi med stolthet! Myndighetene stiller strenge krav til tilgjengelighet, kvalitet, utdanning, priser og kontroll, noe vi i bransjen ser på som en stor fordel.

Regjeringen har nå foreslått å fjerne reguleringene, slik at alle som har en bil i praksis kan kjøre drosje når det selv passer vedkommende, og uten tilknytning til en taxisentral. Med det faller også kravet til tilgjengelighet, kvalitet, utdanning og maksimalpriser bort. Hvis ikke politikerne våkner nå vil altså så å si hvem som helst kunne ta med seg bilen ut og frakte passasjerer mot betaling når det passer dem. Hvor trygt er det?

Du som kunde vil også risikere at det kun er mulig å få tak i drosje når det er mye å gjøre. Resten av døgnet må samfunnet klare seg uten dette viktige tilbudet. Årsaken er at det blir svært vanskelig å kunne ha en anstendig lønn som heltids drosjesjåfør når alle som vil kan komme ut og kjøre når det passer dem. Dermed blir bransjen fylt opp av folk som kjører deltid, uten sosiale rettigheter. Helt ulikt markedskreftene i andre bransjer, så viser det seg at jo flere biler som er ute og skal frakte passasjerer, desto høyere blir prisen. Sverige er et stjerneeksempel på dette.

Forslaget ble lagt ut på høring i fjor høst og høringsrunden viser massiv motstand mot forslaget, ikke bare fra næringen, men fra fylkeskommunene, statlige kontrolletater, funksjonshemmedes organisasjoner og mange, mange flere. Departementets utredning beskrives av statens Regelråd som mangelfull. Det sier litt. De som har vært positiv tilhører i stor grad kretsen rundt Uber, dvs delingsutvalget, konkurransetilsynet og lobbyvirksomheten som har fått herje fritt.

Mange frykter, med rette, at departementets forslag vil ødelegge mulighetene til å ha taxi som yrke og å kunne tilby en helhetlig, profesjonell tjeneste. Det første som faller er plikten til å være tilgjengelig døgnet rundt. Ingen kan heller stille krav til en sentral om å ha tilbud for rullestolbrukere. Maksimalprisene oppheves og det blir fritt frem å prise taxitjenesten som man ønsker.

Forslaget fra regjeringen er ikke bygget på kunnskap, men på politisk ideologi og på lobbyvirksomhet fra det utenlandsk piratselskapet Uber. Regjeringen sier i sin plattform at den vil ha «økt bruk av delingsøkonomi i persontransporten». I praksis er det et ja til løsarbeidersamfunnet og sosial dumping. Taxi er næring, ikke deling. Tar man betaling er det næring, ikke deling.

Min oppfordring går nå først og fremst til Høyres ordførerkandidat Ann-Tove Dalhaug, men også Rune Edvardsen, Boy Arne Buyle og alle dere andre lokalpolitikerne i hele Narvikregionen, om å våkne opp og sette seg inn i hva som er i ferd med å skje og så ta dette opp med sine sentralpolitikere. Dette ansvaret hviler spesilt på de som representerer regjeringspartiene.

Protesterer man ikke nå vil det være for sent når regjeringen allerede har oppfylt ønskedrømmen til Uber. Da er det umulig å snu.

I tillegg vil man risikere å se andre næringer bli underlagt «Ubermodellen» med skatteunndragelser, sosial dumping, partnerlærere, partnersykepleiere osv, der arbeidsgiver slipper å følge arbeidsmiljøloven og gi de ansatte rettighetene de har etter den norske arbeidslivsmodellen, som tross alt er grunnpilaren i samfunnet vårt.

Dette gagner ikke Norge, så våkn opp, kjære (lokal)politikere.

Jørn Indresand

Daglig leder Narvik Taxi

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags