Nord-Norge-banen - den store togbløffen

fylkesleder Nordland MDG

fylkesleder Nordland MDG

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL
Dette er overskriften på ukeslutt sist uke. Nyhetsredaktøren i Fremover mener at ny utredning om denne banen kan sette utbyggingen av dobbeltspor på Ofotbanen på vent. Dobbeltspor på Ofotbanen gir ikke mange stemmer ved kommende stortingsvalg.

Leserbrev 

Det kan nok være at han får rett i sin frykt, jeg skal ikke uttrykke uenighet med han på dette. Men så bruker han større deler av sitt ukeslutt på å begrunne hvorfor en Nord-Norge -bane er en dårlig/ uøkonomisk forsvarlig investering. Det er et luftslott. Her er vi totalt uenig. La meg minne han på at den siste utredningen viste at utbyggingen var samfunnøkonomisk riktig. 

Han bruker befolkningsgrunnlaget som argument , vi er for få. Vel, Norsk bane har regnet på at en høyhastighetsbane vil redusere antall reiser med fly med nesten 2 millioner reiser pr år. Det har en GANSKE stor klimaeffekt, et uttrykk han ikke nevner. Videre sammenligner han en fremtidig bane her med Follobanen og lyntog på dobbeltspor. Jeg har ikke registrert hverken lyntog eller dobbeltspor som behov på banen her, men dersom det skal krisemaksimeres, kan man jo ta hardt i. Hverken han eller jeg har riktig tall, en KVU vil tilnærmelsesvis gi de riktige tall. Den vil også ta med klimaeffekten.  

Nyhetsredaktøren nevner markedet som har et enormt potensiale, havbruk og transport av fersk fisk. Her er vi på linje. Han beskriver da dobbeltspor til Kiruna og videre gjennom Sverige som løsningen. Men her mener jeg hans argumentene ikke strekker til. Ambisjonene til regjeringen er å femdoble havbruket. Fersk fisk må komme raskt frem til markedet. Dette markedet må da være større enn dagens, vi tenker da lenger sør i Europa. Det blir da for dårlig når han vet, eller burde vite at en Nord-Norge-bane som høyhastighetsbane vil frakte den ferske fisken mer enn dobbelt så fort til Alnabru. Vi sier gjerne at ingen har det så travelt som en fersk fisk, da er ikke løsningen sakte gjennom Sverige.

I dag er er den største fiskerihavnen i Norge, Tromsø. Her fryses fisken ned, kan det ha noe med tidsavstanden til markedet å gjøre?

Når jeg leser nyhetsredaktørens ukeslutt, blir jeg sittende med følelsen av, skitt i Nord-Norge-banen, bare By1 får dobbeltspor til Narvik. La alle veier føre dit. Det er beklagelig dersom et slikt syn befester seg. Narvik må ikke bli oppfattet slik at de er kun seg selv nærmest. La det være historie. Narvik bør bygge videre på den gode jobben Narviks ordføreren gjør med å tenke hele Nord-Norge, i denne omgang når det gjelder VM i alpint. Narvik må fortsette å løfte blikket og tenke mer regionalt. 


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags