Nå kommer verden til Narvik

UKESLUTT: «Potensialet er stort, både sommer og vinter – om reiselivsnæringen nå griper muligheten. Nå er det viktigere enn noen gang at reiselivsaktørene i Narvik-regionen slår hodene sammen,» skriver Christian Senning Andersen.

UKESLUTT: «Potensialet er stort, både sommer og vinter – om reiselivsnæringen nå griper muligheten. Nå er det viktigere enn noen gang at reiselivsaktørene i Narvik-regionen slår hodene sammen,» skriver Christian Senning Andersen.

Turistene kommer kanskje på grunn av Flåm, men de må bli på grunn av Narvik.

DEL

KommentarDette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.Denne uken fikk Arctic Train og hele reiselivsnæringen i Narvik en «turbo på toppen» da eieren av Flåmsbana – Flåm AS – gikk inn som medeier i Arctic Train AS. Å få reiselivsgiganten inn på eiersiden er en vinn-vinn-vinn-situasjon: Flåm AS tjener på det, Arctic Train tjener på det og reiselivet i Narvik-regionen tjener på det. Mer om det siden.

Først: Hvordan kom vi egentlig hit at en norsk reiselivsaktør med over én million gjester i året satser på en vel fire mil lang togstrekning innerst i Ofotfjorden, med rett over 5.000 gjester de første månedene? Som med enkel og upresis fremskriving kan gi et potensial på rundt 15.000 passasjerer i året.

Flåms inntog i Narvik er en stor fjær i hatten for Narvik-regionen som reiselivsdestinasjon. Flåm AS ser ikke bare på togstrekningen. De ser på pakka – og Narvik har «pakka». Nordlys og alpin om vinteren, spektakulær natur og fjellvandring om sommeren – i tillegg til mulighetene for toppturer og langrennsski, Polar Park og byliv. For å nevne noe.

Men når vi snakker om fjær i hatten: Flåms inntog er ikke minst en stor fjær i hatten for primus motor bak Arctic Train-satsingen Karl Aksel Vik og Ketil Svenningdal. Vik har vært styreleder i Arctic Train, mens Svenningdal er daglig leder.

Den andre av de lokale eierne, Strand-familien som står bak PRS Holding AS i Harstad, skal også ha sin del av æren for at Narvik nå får en internasjonal turistsatsing på skinner. Vi som har fulgt togdrømmen fra sidelinjen har også fått med oss at veien fra idé til internasjonalt reiselivsprodukt har vært lang og tung.

LES OGSÅ:

Ideen er gammel, men begynte å ta ordentlig form i 2017, da Karl Aksel Vik kom inn i Taraldsvik Maskin, der Svenningdal satt med sin drøm om et turisttog på Ofotbanen. Etter hvert ble det lagt millioner på bordet for å realisere drømmen, men det var mer enn penger som måtte til for å komme dit vi er i dag. Ingenting har egentlig gått helt på skinner. Å få de nødvendige lisenser for å bli et fullverdig togselskap har ikke bare vært enkel. Jobben har vært tidkrevende og bitene har falt på plass stykkevis og delt. Først i mars i år var siste sertifikat på plass.

Toget kunne endelig begynne å rulle, men heller ikke oppstarten skulle gå smertefritt. Da godkjenningene endelig var på plass, hadde landet vært nedstengt i to uker allerede, og utenlandske turister ble det etter hvert åpenbart at man kunne se langt etter. Da første avgang med Arctic Train skulle gå 17. mai, løste to passasjerer billett. Etter hvert strømmet imidlertid norske passasjerer til, og Narvik hadde endelig fått et turisttilbud på Ofotbanen.

For oss i Norge er det langt mellom Aurlandsfjorden i vest og Rombaksfjorden i nord, men for utenlandske turister er vi et lite land med to spektakulære togreiser langs to flotte, norske fjorder. Det ene tilbudet kan utløse kjøp av det andre, og omvendt. Det handler om pakker og det handler om synergier. Og da er vi tilbake der vi startet: Hvordan er dette en vinn-vinn-vinn-situasjon?

For Aurland Ressursutvikling, selskapet bak Flåm AS, er gevinsten åpenbar: Nord-Norge er et hett reisemål, og har alltid vært det internasjonalt. Etter korona er Nord-Norge blitt enda hetere som reisemål for nordmenn. Å utvide sin portefølje med et reisemål i Nord-Norge er strategisk viktig og riktig for selskapet bak Flåmsbanen. Narvik passer som hånd i hanske for Flåmsbanen: Fjord, fjell, tog, natur og urnorske opplevelser er også akkurat det selskapet selger til turister som vil oppleve Flåmsbana.

LES OGSÅ:

For Arctic Train er det en like opplagt oppside med å få Flåmsbana inn på eiersiden. Med en gigant i norsk reiseliv på eiersiden nyter Arctic Train godt av et salg- og markedsføringsapparat som når bredt ut i hele verden. Selskapet som nå går inn i Narvik har 500 ansatte som i et normalår henter inn og betjener rundt 1,2 millioner passasjerer. På toppen av dette kommer det også inn en eier som har muskler til å utvikle Arctic Train til noe mer enn en togtur på en historisk togstrekning omgitt av nordnorsk natur og blafrende nordlys. Planene og drømmene om å utvikle opplevelser underveis på turen har vært der hele tiden. Nå får Arctic Train drahjelp til å sette det ut i live.

Og den lokale reiselivsnæringen kan bli vinnere. Potensialet er stort, både sommer og vinter – om reiselivsnæringen nå griper muligheten. Nå er det viktigere enn noen gang at reiselivsaktørene i Narvik-regionen slår hodene sammen. Reiselivet lokalt er gode på å snakke sammen, men nå blir det annerledes. Nå kommer verden til Narvik. Hvordan kan vi sammen lage «pakka»? Hvordan lage en kombinasjon av opplevelser som gjør at turistene får den unike opplevelsen av fjord, fjell og byliv på ett og samme sted? Turistene kommer kanskje på grunn av Flåm, men de må bli på grunn av Narvik. Og det er bare opp til oss.

God helg!

LES OGSÅ:

LES OGSÅ:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags