Målsetningen om å bli den beste så langt er kanskje ikke så vanskelig å få til

BÆREKRAFTIG: SVs Ragne Johnsen Megård ønsker at et VM i alpint i Narvik blir tidenes mest bærekraftige. Her fra VM i Åre i februar.

BÆREKRAFTIG: SVs Ragne Johnsen Megård ønsker at et VM i alpint i Narvik blir tidenes mest bærekraftige. Her fra VM i Åre i februar. Foto:

Av
DEL

LeserbrevMan kan ikke kritisere Narvik for ikke å satse høyt, VM-søknaden er et tydelig bevis for dette. Med stort engasjement og flotte bilder av fjellsider som stuper ned i Ofotfjorden har man solgt inn Narvik som den ideelle destinasjon for det største vinteridrettsarrangementet i verden etter vinter-OL Men Narvik har lovet noe mer og enda viktigere, vi har lovet å arrangere det mest bærekraftige vinteridrettsarrangementet som noen gang er gjennomført.

Der fanget de min oppmerksomhet!

For hva må til for å leve opp til denne målsetningen?

Nå vet ikke jeg i hvor stor grad tidligere VM-arrangement har vært bærekraftige eller ikke. Så målsetningen om å bli den beste så langt er kanskje ikke så vanskelig å få til. Slår vi siste arrangør med små grep som å droppe plastsugerør på arrangementet?

Nei, det blir for puslete.

Narvik har (heldigvis) satset større, for det står også i søknaden: “Narvik skal bli en inspirasjon til hele verden om å delta i og forme en bærekraftig framtid” og “Alpin.VM i Narvik skal være en sentral bidragsyter i Narvik kommunes prosess for å bli verdensledende i overgangen fra den fossile til den fornybare verden”

Nå snakker vi!

Skal vi nå dette målet må vi først innse realitetene. Vi er en by som deles på midten av en høyt trafikkert E6. På grunn av stor mengde trafikk i sesonger med piggdekk og snøfrie veier er vi på norgestoppen i livsfarlig luftkvalitet. Forskning viser at denne helseskadelige luften ikke er skapt av LKAB, den er skapt av vår egen bilkjøring i vårt eget sentrum. For tross en stor mengde tungtransport gjennom sentrum er det personbiltrafikken som dominerer og er den store bidragsgiveren til luftproblematikken.

Skal vi leve opp til søknaden må det gjøres grep som er langt mer omfattende enn å bygge cruisekai med landstrøm, selv om dette er er en god start. Vi må presentere et bysentrum som er skapt for myke trafikanter, en bytunnel som leder gjennomgangstrafikken ut av sentrum, og ikke minst et kollektivtilbud som fremstår som et opplagt 1. valg. Både innenfor Narvikhalvøya og ut til distriktene.

Men vi må også gjøre grep, som irriterende nok forutsetter den harde realitet, at vi selv må endre på noen godt innarbeidede bil-vaner.

For å få til slike endringer må folk ha en by som er tilrettelagt og som legger opp til at det skal være praktisk gjennomførbart å la bilen stå. Her har Narvik SV mange og store planer.

Med å etablere en innfartsparkering i ytterkant av byen kan vi ha færre parkeringsplasser i sentrum. Her supplerer vi med busser som går i skytteltrafikk inn til bykjernen. På denne måten opprettholder vi muligheten for å komme til Narvik med egen bil.

For de som bor i sentrale deler av Narvik må vi legge bedre til rette for, og gjøre det attraktivt å være myke trafikanter, både til fots og på sykkel. Vi vil lage fortau som er universelt utformet slik at brukervennligheten for alle er god. Vi trenger flere sykkelveier og praktiske sykkelparkeringer på de riktige stedene. På vinteren må brøyting av fortau bli en større prioritert. Man skal aldri være i tvil, den enkleste løsningen for å bevege seg i vårt sentrum skal være for egen maskin.

Dette med et mål om å skape et sentrum som byr på gode møteplasser for alle aldersgrupper i en luft som er helsefremmende ikke helseskadelig. Som politikere ønsker vi å skape en by som legger til rette for at vi alle skal kunne gjøre mange små grep som til sammen vil gjøre stor positiv endring på vårt klimaregnskap.

For som det også står skrevet i VM-søknaden: “Et tydelig budskap om det bærekraftige arrangementet vil styrke den positive lokale forankringen og samle mennesker, næringsliv og politikere i et felles mål om å skape positive ringvirkninger.

Narvik SV vil frem til 2027 være vaktbikkjer for at klimamålene for arrangementet blir satt øverst på prioriteringslisten, men også være en stor bidragsyter til at vi kommer i mål med det viktige arbeidet. For ringvirkningene som kommer utenfra etter et slikt arrangement er i stor grad uklare, men de vi skaper lokalt kan vi nyte godt av i lang tid fremover.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags