Narvik: Fire timer unna Norges mest helseskadelige luft.

Håvard Stubø  Foto: Jan Erik Teigen

Håvard Stubø Foto: Jan Erik Teigen

Av
DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

LeserbrevVi har sett det flere ganger nå: tre-fire timer med bare veier og oppholdsvær er alt som skal til for at Narvikfolk skal få den tvilsomme æren av å puste inn Norges mest helseskadelige luft.

Målestasjonen i nedre del av Kongens gate har avdekket at luftforurensningen i Narvik i visse perioder er skyhøy. Noen tall: 10. November 2016 kl. 09.00 var luftforurensningen over åtte ganger høyere enn det myndighetene mener er forsvarlig (over 400 mikrogram PM10-partikler per kubikkmeter, grensen er på 50 mikrogram). Myndighetene mener at dette gir "svært høy" helserisiko (kilde: www.luftkvalitet.info). Til sammenligning: Da lufta i Trondheim hadde verdier på litt over 100 mikrogram i februar i år skapte dette katastrofeoverskrifter i Adresseavisen, og krav om umiddelbare tiltak.

Dessverre har luftforurensningen i Narvik også alvorlige konsekvenser for folkehelsa. Narvik ligger på kols-toppen i Norge.

Et av de viktigste tiltakene for å få bukt med luftproblemene i Narvik er å få bygd en ny bytunnel, slik at man får gjennomgangs- og tungtrafikk fra E6 ut av sentrum. Regjeringspartiene Høyre og Frp har i sitt forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) drysset ut 1000 milliarder kroner til samferdselsprosjekter rundt omkring i landet, men de bevilger ikke et rødt øre til å gjøre noe med den elendige luftkvaliteten i Narvik. I tillegg har regjeringen fjernet finansieringen av dobbeltspor på Ofotbanen fra NTP. Ofotbanen er som kjent et av de viktigste samferdselsprosjektene i Nord-Norge, med åpenbare fordeler for både miljø og næringsliv i landsdelen.

Vi i SV setter kampen for miljøet øverst på agendaen, og med miljø mener vi ikke bare klimasaken, men like mye vårt eget lokalmiljø. Vi mener at det å puste ren luft er en menneskerett, og at situasjonen i Narvik ikke er til å leve med.

Håvard Stubø, Narvik SV

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags