Valg av skole

Ute-dag på Montessoriskolen Morgan.

Ute-dag på Montessoriskolen Morgan. Foto:

Av
DEL

LeserbrevI Norge liksom i Sverige er det en rett i loven å gjøre et aktivt valg av skole for sine barn. Hvorfor velger da noen foreldre å ha sine barn i en skole med Montessoripedagogikk?

Svaret er enkelt: for det er en bra pedagogikk.

Montessoripedagogikken er grunnet på den italienske legen og vitenskapskvinnen Maria Montessoris observasjoner av hvordan barn lærte seg ting i et forberedt miljø. Hovedprinsippene i pedagogikken er: 1. Barnets sensitive utviklingsperioder. 2. Det forberedte miljøet. 3. Frihet å velge sitt arbeid under ansvar. 4. Montessorimateriellen. 5. Lærerens rolle som observatør og en link mellom barnet og materiellen.

I Montessoriskolen har vi et helhetssyn på eleven. Vi møter våre elever på den nivå de er i sin utvikling. Det er tillatt å feile uten å bli klandret. Vi arbeider ut fra helheten og ned til detaljene. Vi har en samlet skoledag med to lange arbeidsøkter på 2,5-3 timer og en lang pause midt på dagen, i stedet for å splitte opp dagen i 40 og 60 minuttersøkter. Derfor har vi ikke noen tradisjonelle lekser. Våre elever kan få hjemmeoppgaver på en annen måte, men på frivillig basis. Elevene på mellom- og ungdomstrinn lager varm lunsj to dager i uken og har det som en bedrift i sin undervisning. Vi har høy voksentetthet og prøver å gi alle barn en trygg og god skolehverdag. Vi bruker våre flotte natur og nærmiljø som ute-klasserom.

På den nasjonale Montessorikongressen i Oslo som jeg besøkte forrige helg, snakket vi en del om hvordan støtte forskjellige Montessoriskoler har fra sine kommuner. Mange kommuner bruker det som en god reklame for sin kommune at man har to skolealternativ, med tanke på økt innflytting. Montessoripedagogikken er og skal være en mulighet for alle barn - ikke en konkurrerende virksamhet.

Maria Montessori var en stor forkjempe for fred på jorda og for et bærekraftig miljø - hun sa vi må begynne med barna.

Med over 30 års erfaring med skolearbeid, først som lærer i offentlig, svensk skole i 20 år og siden som Montessorilærer, syntes jeg at jeg fant en rød tråd i min lærergjerning når jeg oppdaget Montessoripedagogikken. Den gir meg så mye mer i mitt daglige arbeid med mine elever.

Velkommen til å besøke oss, se hvordan vi jobber og lære mer om vår pedagogikk.


Elisabeth Lund

Lærer og Montessoripedagog

Montessoriskolen Morgan

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags