NOEN BETRAKTNINGER FRA SIDELINJA.

Av
DEL

LeserbrevJa, nu har vi endelig søkt Narvikankeret på gårrjupta utfør Skarbergflåget. Så den diskusjonen har vi lagt dø, selv om nån få kalla sett å surka over kaffekåppan på sentrene i byen. Frå Skarbergflåget har vi for øvrig flott utsikt mot Nasjonalfjellet Stetinden, som gav oss motivet til det nye kommunevåpenet. Videre må Narvik kommune prioritere å få fjellet nasjonalt sikret, i samarbeid med grunneier og Norsk Tindeklubb. Jeg foreslår at hele det nye kommunestyret stiller på det første møtet i t-skjorte med Stetindmotivet. Bestilles hos: Kjøpsvik Eiendom AS Telefon:901 18 810 Mail: haavard@kjoepsvik.no. På nettbutikken finnes flere Stetindprodukter.
Også noe for Futurum og Visit Narvik!
Så til Nye Hamarøy: Jeg har for lenge siden sagt at det kom til å bli brann i rosenes leir. Vi på Tysfjords østside treng ikkje fyre opp i det bålet, fordi det er full selvantennelse på andre sida av fjoren!
Di siste utspillene fra gammelpresten i Hamarøy har fått mange til å reagere på begge sidene av fjorden og ikke minst i Hamarøy. Han, som tidligar ordførar for AP, har nærmest gått i ”forbønn” for Filip Mikkelsen. Og han refsa tingsretten i Ofoten offentlig. Han opptrer som en bedreviter og belærer og skal liksom vær part i saker. Han er ingen spesialist! Nei prest, bli ved din lest. Han er regelrett en dårlig brobygger. Snakk heller om dommedag og ikkje om rettsapparatet med våre dommere i Norge.
Det er mange som håpa på at Arbeiderpartiet og Senterpartiet finn en felles plattform, gjerne sammen med andre. Det vil vær det beste for alle bygdene i Nye Hamarøy!
Registrerer at ordføreren i Hamarøy Jan-Folke Sandnes uttal i avisene at ordfører Tor Asgeir i Tysfjord er ” på ville veier”, når han foreslår å flytte E6-sambandet til Drag-Kjøpsvik.
Kommentar til dette: Fra Dragskrysset er det svingete til Kvannvatnet, farlige bakketopper langs Kvannvatnet, og skarpe svinger før strekningen sør for Skillvassbakkan. Ulvsvågskaret får nok sin tunell om en god del år, men videre er det flere problem. Det begynn med Nordkilsvingene, fortsett Tortemåshøgda og nokså uoversiktlig vei ned til Storjord. På nordsida av fjorden er det problemer i Skjellesvikskaret, både glatt og rasfare om vinteren. For å rette på dette tar det lang tid og det blir styggdyrt. Det første som kunne gjøres er å rette opp den farlige Mærrforbakkan/Merkefurubakken, mellom Innhavet og Dragskrysset. For å bruke samme retorikk som Jan-Folke Sannes gjør overfor Tor Asgeir. Det er så galt det du uttal at du er ikkje bare på villspor, men til og med feilt villspor! Når det gjeld fergesambandet Bognes-Skarberget så har det flere værrelaterte kanselleringer. Vi har mer farlig gods på veiene nå. I påvente av underjordiske, undersjøiske og ”overjordiske” løsninger, oppfordra jeg til at bedriftene som er avhenging av rask og sikker transport, går i samarbeid med transportnæringa om å få flyttet E6- sambandet. Det er jo hovedåra gjennom landet fra sør til nord! Ved å legge om E6 via Drag og Kjøpsvik vil ulykkesstatistikken sikkert gå ned. Mitt forslag er at det burde vær to miljøvennlige ferger på sambandet Kjøpsvik-Drag på dagtid og ei nattferge. Så kanskje vi da kan få leve i ”fred og for”DRAG”elighet”!
Hilsen B-mennesket Svein Berg

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags