Målet bør hellige middelet

Bilde:

Bilde:

Ballangen kommune vil ta ansvar for kommunens barn og unge, men stoppes av prosedyrer og høringer. Her burde Statens vegvesen heller ha blitt med på trygghetsdugnaden.

DEL

LederFungerende ordfører i Ballangen kommune, Hermod Amundsen (Ap), fortviler. Som en protest mot en kraftig forsinket oppstart av ny E6 gjennom Ballangen, men først og fremst som et tiltak for å hindre ulykker med kommunens unge skoleelever, har kommunen på egen hånd satt ned fartsgrensen fra 60 til 40. Det har de gjort ved å sette opp et midlertidig 40-skilt på strekningen som går forbi skolekrysset i Ballangen.

Når ny E6 gjennom Ballangen står klar i 2023, vil trafikken ledes utenom skoleveien. Den tungt trafikkerte europaveien går i dag gjennom miljøgata i Ballangen og altså forbi skolekrysset – i 60 kilometer i timen. Ny E6 var med i Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden som gjaldt fram til 2017. Så ble det skjøvet over i neste periode. Nå er prosjektet planlagt startet i 2021. At det nå er kommet penger og oppstart er sikret, hjelper ikke for Ballangen kommune.

I april varslet Ballangen-ordfører Per Kristian Arntzen at fartsgrensen forbi skolekrysset skulle ned: «Vi har vært snille og høflige med Statens vegvesen, og vi ønsker ikke å krangle med dem heller. Men nå spør vi ikke om redusert fart, vi forlanger det. Og reduserer de ikke farten i løpet av kort tid, så får vi heller redusere farten selv – og bli anmeldt. Vi kan ikke la barn bli del av en statistikk før vi gjør noe. Nå har det vært så nære på flere ganger at vi er nødt til å forlange en reduksjon i fart som et kortsiktig tiltak» sa Arntzen den gangen.

LES OGSÅ:

Denne uken fikk Amundsen og Arntzen beskjed fra Statens vegvesen om at skiltene må fjernes. «Fartsgrensene kan endres, men det er strengt lovbestemt hvem som kan utføre skiltingen. Det er fastlagte prosedyrer, og det skal på høring og gjøres en vurdering før man kan gjøre det» sier regionveisjef Torbjørn Naimak. På generelt grunnlag. Han kjenner ikke saken i detalj, men peker på at ikke hvem som helst kan sette opp et skilt langs veien med ny fartsgrense.

LES OGSÅ:

Ingen bør i utgangspunktet ta loven i egne hender mener jeg. På generelt grunnlag. Men denne saken bør ikke handle om skilt her eller der, fartsgrense høy eller lav. Denne saken bør handle om barna i Ballangen. Og bare det. De som hver dag i skoleåret går langs E6 til og fra skolen, i all slags vær og føre – i lys og i mørket. Barna som for all del ikke må bli en del av statistikken Arntzen frykter de kan bli en del av. Om man ikke gjør noe. Denne saken bør handle om trafikksikkerhet i påvente av en ny europaveitrasé som tross alt allerede skulle vært ferdig.

Jeg kan forstå at et regelverk må ligge i bunn både når fartsgrenser skal bestemmes og ikke minst når skilt skal settes opp. Men hver sak er også unik, selv om de kanskje ikke er så ulike. Så det jeg ikke kan forstå er hvorfor ikke Statens vegvesen i stedet for å fjerne skiltet heller startet en prosess for å gjøre skiltingen og fartsgrensen permanent. Ja vel, så må det følge visse prosedyrer og høringer må til. Men hvorfor kan ikke det midlertidige skiltet få stå parallelt med at Statens vegvesen startet en prosess med å endre fartsgrense og sikre permanent skilting langs europaveien på det aktuelle stedet?

For jeg kan heller ikke forstå hvorfor ikke Statens vegvesen er interessert i tiltak som sikrer skolebarn langs en europavei. Det gjør ikke Amundsen heller: «Jeg mener at Statens vegvesen fraskriver seg ansvar. Det er deres plikt å bygge gang og sykkelveier. Trafikkmessig er det deres ansvar at skoleelever ikke skal ferdes langs E6 på vei til skolen. Det er ikke godt nok.»

Ballangen kommune har allerede brukt penger på skoleskyss for elever som bor nærmere skolen. Som egentlig ikke har krav på skoleskyss, men som får kjøre buss gratis fordi kommunen ikke vil risikere at de skal måtte ferdes langs den tungt trafikkerte europaveien. Og de har altså satt opp et skilt på eget initiativ for å begrense risikoen.

Ballangen kommune sikrer barna sine med en dugnadsinnsats, og har fått store ekstra kostnader som følge av forsinkelsen av ny trasé. Statens vegvesen følger regelverk og lover og har gjort alt rett. Det skal de ha. Spørsmålet er om ikke Vegvesenet også ser at målet helliger middelet i Ballangen, og at de – med fleksibilitet og vilje – kunne bidratt med noe i en dugnad for trafikksikkerhet i Ballangen. Mens vi venter på ny E6.

God helg!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags