Når skal vi forstå at vi gjør noe galt i Ofoten?

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.«Ofoten er i et hvileskjær. Det må brukes til å sette fart». Det var kort oppsummert budskapet fra prosjektleder Erlend Bullvåg da han møtte næringslivet i Narvik-regionen i februar i fjor for å legge fram rapporten Indeks Nordland. Da hadde Ofoten rykket ned fra 3. til 4. plass blant Nordland fylkes fem regioner. Bullvåg var optimist på Ofotens vegne. Siden har det bare gått nedover, og da Bullvåg denne uken la fram den ferske 2017-versjonen av Indeks Nordland falt Ofoten nok en plass – til femte og sisteplass.

I rapporten, som ser på utviklingen i 2017 for regionene i Nordland og på utsiktene for 2018, kan du gjentatte steder lese om vekst i regionene rundt oss, og formuleringen «mens Ofoten har falt» eller «mens befolkningen i Ofoten er redusert» eller «mest negativ er utviklingen i Ofoten» og så videre. Oppsummert er dette status for Ofoten: «Ofoten har den nest svakeste veksten i omsetning, mens lønnsomheten er den nest høyeste. Ofoten har også i år den høyeste verdiskapningen per omsatt krone. Imidlertid er veksten i sysselsetting, befolkning og unge voksne den laveste av regionen.»

Enda verre blir det når forfatterne bak rapporten oppsummerer alle spennende, nye tiltak som skjer i regionene i fylket, og som bidrar til fremtidstro og optimisme: Ny E6 og flyplass på Helgeland, bypakke og flyplass i Bodø, reiselivssatsing, fiskeri og ny miljø- og oljevernsbase i Lofoten og Vesterålen og planer om å etablere en base for oppskyting av små satellitter fra Andøya Space Center. Ofoten er ikke med i det samme gode selskapet. Det vil si; i rapporten nevnes både Hålogalandsbrua, Forsvarets etablering i Evenes og at Narvik er vertsby i en nordnorsk søknad om alpin-VM i 2025. Og selvsagt at vi er «logistikknutepunktet» for hele Nord-Norge. Men det stopper der, og det hjelper også lite å være logistikknutepunkt når målet er vekst, når vi ikke lykkes med å overbevise noen rundt oss – heller ikke her i nord – om at vi må satse nettopp her slik at vi kan bidra til vekst for hele Nord-Norge.

Én ting er utbygging av dobbeltspor, som må sies å være noe av det mest konkrete, samfunnsøkonomiske og viktigste tiltaket som kan bidra direkte til vekst. En annen ting er E6 i tunnel under Narvik. Det er viktig ikke bare for å bedre luftkvaliteten for oss som bor her, men også for å sikre at ikke Norge deles i to når Gate 1 må stenges en periode på grunn av høye støvverdier eller en ulykke skulle skje. Tungtransport inn i gågata ønsker ingen, men verken «Bypakke Narvik» eller Ofotbanen kom med i Nasjonal Transportplan. Vi må spørre oss hva vi gjør galt i Ofoten, når det ikke legges én eneste krone til prosjekter som vil gagne hele Nord-Norge i transportplanen. Hva gjør vi galt når vi faller og faller på Indeks Nordlands rangering av fylkets regioner? Og kan vi gjøre noe med det?

Svaret er ja, og jobb nummer én er jobb, som det heter i Narvik. Unge nordlendinger flytter sørover både for å nyte av flere muligheter sosialt og kulturelt, men det er ingen tvil om at de også flytter fra landsdelen for å finne jobb. Det må aktivt jobbes for å legge til rette for å skape arbeidsplasser. Det er noen områder som vil bidra mer til vekst enn andre, dersom vi i Ofoten tar grep: Havbruk, statlige arbeidsplasser og Forsvarets etablering på Evenes.

I årets Indeks Nordland kan vi lese følgende: «Havbruk og fiskeri fortsetter å ha den sterkeste veksten blant nordlandsbedriftene. (...) Sektoren utgjorde 14 prosent av omsetningen i Nordland i 2017». Ofoten har alle forutsetninger for å komme seg ut av hvileskjæret og skyte fart både med tanke på omsetning, tilflytting (havbruk er en stadig mer populær bransje blant ungdom i utdanning) og nye arbeidsplasser både direkte, men også indirekte gjennom tjenesteleverandører som også opplever økende etterspørsel fra havbruksnæringen. I Ofotfjorden ligger alt til rette for å lykkes med havbruk, men da må vi ta grep og satse. Utredningsarbeid er i gang, men vi har ikke råd til å vente flere år på at planer og utredninger skal fortelle oss det vi vet: Havbruk er lønnsomt og bidrar til vekst, og er på alle måter det som gjør at Nordland har en sterkere vekst for niende året på rad enn resten av landet. Det er positivt at det i strategisk næringsplan for Ofoten erkjennes at havbruk er et av de absolutt viktigste satsingsområdene i fremtiden, men da må alle i fortsettelsen også være enige om akkurat dette.

Det forventes 508 nye arbeidsplasser i Nordland i 2018, ifølge Indeks Nordland. Hvor mange av disse kommer i Ofoten? Nye statlige arbeidsplasser til Ofoten kan være med på å snu befolkningsutviklingen, som de siste 10 årene har vært negativ for vår region. Som den eneste i fylket. Derfor har vi store forventninger til regjeringens planer om å flytte statlige oppgaver ut i regionene, når regionreformen har satt seg. Vi forventer at dette skjer, til tross for at den blågrønne regjeringens politiske plattform var svært lite konkret på akkurat dette.

Deretter må vi ta grep om Forsvarets etablering på Evenes. Én ting er kontraktene som legges ut på anbud nå. Her må Narvik-bedrifter slå seg sammen eller samarbeide med bedrifter i Harstad for å kunne ta grep om det som skjer på Evenes, som daglig leder i Narvikregionen Næringsforening Kjetil Moe sier til Fremover i dag. Et annet konkret grep fylket kan ta når det gjelder Evenes, er å følge opp forelder Sissel Landsem Bolsøy og FAU-medlem i Liland Tone Rørmarks initiativ om skoleskyss fra Evenes til Narvik. Faktisk er det kanskje viktigere enn de to selv aner, for når 600 eller flere kommer for å jobbe i Forsvaret på Evenes, og har med seg sine barn som går eller skal gå på videregående, kan vi ikke se på at det eneste naturlige alternativet – hvis du ikke vil bo på hybel i Narvik – er å gå på skole i Harstad. Hvordan skal vi klare å få kompetanse inn i Narvik, hvis det å gå på videregående i byen ikke er et alternativ en gang? Hvordan skal vi klare å få tilflytning hvis Evenes-ungdommens naturlige by blir Harstad og ikke Narvik, fordi ungdommene kan ta bussen til Harstad hver dag for å gå på skole der? Skoleskyss og pendlerbusser bør være høyt på prioriteringslisten over tiltak som må på plass for å ta grep om Forsvarets etablering.

Vi må ut av hvileskjæret. Vi har satt den ene foten fram og er klare for å ta et skikkelig fraspark. Nå må vi få opp farten.

God helg!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken