Denne uken kom gladmeldingen vi har ventet på: Narvik havn har bestemt seg for å satse, og investerer 50 millioner kroner i en ny cruisehavn. Kaia skal bygges i forlengelsen av Pir 1, og det gamle lagerskuret på kaia skal bygges om til passasjerterminal. Går alt etter planen står cruisekaia klar til å ta imot «Viking Sky» og 900 passasjerer allerede i januar neste år.

Passasjerer som får noen få hundre meter å spasere opp i sentrum, og som kanskje en gang i fremtiden kan sette seg på et turisttog som kan ta dem videre på Ofotbanen. Og her trykker også skoen mest i første omgang. Som havnesjef Rune Arnøy sier til Fremover:

«Vi vil nok oppdage at den største begrensningen for å ta inn store mengder cruisepassasjerer til Narvik vil være kapasiteten etter at skipene har klappet til kai, slikt som busstransporter og kapasitet på de ulike utfartsmålene.»

Dette må løses, og reiselivsnæringen i regionen må umiddelbart gå i dialog med Narvik Havn og hverandre for å kunne stå klar til å ta imot cruiseskipene som vi vet kommer til Narvik. Neste år er det fra før antydet 18 cruiseskip, men skal Narvik vokse som en cruisedestinasjon må mer på plass enn en flott cruisekai – selv om det er det rette stedet å starte.

LES OGSÅ:

For oss i Narvik bør imidlertid den nye cruisekaia være turboen som får fart i tankene og planene om å åpne byen mot havet. Det er vel og bra at Narvik er byen midt i fjellet, med et fjell midt i byen, men vi er faktisk også en havneby. Det er det ikke så lett å verken se eller føle når du er i sentrum av Narvik. Her har vi mye å lære av Harstad, som nå har satt alle krefter i sving for å gjøre det jeg mener Narvik også bør gjøre: Åpne byen mot havet.

Tankene er tenkt tidligere, men har kokt bort. Det kan kanskje synes umulig å skulle åpne området mellom Pir 1 og LKAB for folk, og lage en forlengelse av sentrum her eller gjennom et nytt sentrumsområde med kafeer og butikker langs Fagerneskaia. Men umulig må det også ha vært da man for alvor begynte å jobbe med de første tankene om å åpne byen mot havet i Harstad.

Nå jobbes det med å bygge en helt ny bydel i Harstad. På området til Harstad Skipsindustri, gamle Kaarbø Mekaniske, ligger Nord-Norges største tørrdokk. Ved siden av den gamle slippen. Selv om tørrdokken fortsatt skal brukes og Harstad Skipsindustri i høyeste grad fortsatt skal drifte for fullt, skal det bygges en kaipromenade langs slippen med restauranter med uteservering, kafeer og leiligheter. Innerst i den gamle slippen kan det bli muligheter for en liten badestrand.

Det gamle Støperiet blir kulturscene, og fra Trondenes til Sjøkanten senter bygges en sti – som begynner som «Stien langs sjøen» og ender i «Kunststien» – med skulpturer og kunstverk langs hele stien. Og når stien kommer til Harstad Skipsindustri, blir det ikke bak høye gjerder og piggtråd. Riktignok bli området rundt tørrdokken avsperret av sikkerhetshensyn, men stien skal gå gjennom Støperiet der man kan stoppe og se på arbeidene som gjøres i tørrdokken gjennom en stor glassfasade i Støperiet.

På Larsneset blir det ny og større kai for Hurtigruta og nytt terminalområde. Terminalen vil bygges inn i det som skal bli et nytt stort hotell, med forretninger og leiligheter. Og får Harstad-ordfører Marianne Bremnes det som hun vil, blir det også nytt bibliotek og ny kino i det nye bygget på Larsneset. Med inspirasjon fra kulturhuset Stormen, og med utsikt rett ut i havgapet.

Til slutt planlegges det å rive rutebilstasjonen og flytte bussene ut av sentrum, slik at du kan spasere ned mot kaianlegget med fri panoramautsikt ut mot havet. Kombinert med «Veipakke Harstad», som flytter 40 prosent av biltrafikken ut av sentrum, får Harstad snart en by som ikke bare er åpnet mot havet, men der havet blir en del av byen og sentrum.

Når Harstad får til alt dette, bør også vi få til noe i Narvik. Og det begynner med cruiskaia, som er en stor gladnyhet for Narvik at nå blir en realitet. Rundt cruisekaia bør det etableres et flott parkanlegg, restaurant med uteservering og gjerne en suvenirbutikk. Og så må sentrum strekke seg helt ned til havna.

LES OGSÅ:

I forrige uke kunne vi lese om prosjektlederen som Narvik kommune nå leter etter; en som skal lede prosjektet «Narvik regionsenter – attraktivt, levende og tilgjengelig». Enhetsleder for areal- og samfunnsutvikling, Marianne Dobak Kvensjø, sier til Fremover:

«Kommunen har utrolig mange pågående prosjekter i sentrum. Vi trenger en som ser sammenhengen i det hele for å gjøre det enda bedre.» Og ramser opp en rekke sentrumsprosjekter, som «Bypakke Narvik», SmartCity og luftkvalitet-prosjekter.

Vi håper den nye prosjektlederen også kan få som oppgave å se på hvordan sentrum kan bli en del av havna, eller kanskje heller hvordan havna kan bli en del av sentrum. Da blir vi byen ved havet med et fjell midt i byen. Hvem andre kan skilte med det?

Når Harstad kan få til alt dette, bør også vi få til noe i Narvik.

God helg!

LES OGSÅ: