Vil Widerøe våkne?

Artikkelen er over 2 år gammel

Widerøes kutt rammer hardt og urettferdig. For mens fire kommuner i Nordland til sammen har 39 daglige avganger tur/retur Bodø, har Evenes nå to.

DEL

LederJeg har alltid tenkt at Mo i Rana ligger krunglete til. Min kone har familie på Mo, og vi har venner som bor der. De gangene vi har besøkt dem mens vi bodde på Østlandet, har vi flydd til Bodø og tatt tog til Mo. Eller kjørt bil de 100 milene det er fra Oslo til Mo. En sjelden gang har kona flydd direkte til Mo, eller tatt tog i 15 timer fra Oslo S på familie- og vennebesøk. Uansett har Mo i Rana fremstått som en flekk innerst i en fjord som har vært bortimot utilgjengelig, hvis du ikke er villig til å investere masse tid - eventuelt masse penger - for å komme deg dit.

«Så tungvint det må være å bo her», har jeg tenkt mange ganger om Mo. Men det var før jeg begynte å sammenligne kollektivtilbudet fra Mo med tilbudet fra Narvik til fylkeshovedstaden vår, Bodø. I dag skjønner jeg ikke hva jeg tenkte med, og snart får Mo i Rana storflyplass også. Mens jeg før har vært grådig fornøyd med å bo i Narvik, synes jeg nå mer synd på oss her øverst i fylket enn jeg noen gang har gjort på ranværingene.

For sammenligner vi mulighetene vi i Narvik har for å pleie fysisk kontakt med kunder, politikere og beslutningstakere i fylkeshovedstaden vår med mulighetene de har i for eksempel Mo i Rana, er det plutselig ikke så rart at Narviks muligheter til vekst begrenses noe. Selvsagt ligger ikke hele nøkkelen til vekst i et par flyruter mellom Evenes og Bodø, men det skader heller ikke. For det er to av fire avganger tur/retur Evenes - Bodø som Widerøe kuttet denne uken. Spesielt ettermiddagsruten rammer hardt. Når det tar nesten et døgn å reise for å komme seg til Bodø, rammer det både næringslivet, det offentlige, politikere og reiselivet. For litt siden kunne vi dessuten lese om politiet i Narvik, som fryktet at kuttene skulle ramme barn utsatt for ovegrep eller mishandling, som får en mye mer kronglete vei til Bodø for å få forklart seg i et dommeravhør på Statens barnehus.

I Narvik kan vi reise til Bodø med fly. Da står vi opp midt på natten for å være med på et times møte i Bodø, for så å komme hjem igjen 19 timer senere. Vi kan også kjøre bil. Det tar fire-fem timer. Pluss stopp, ventetid på fergekaja og tiden det tar å ligge bak tunge kjøretøy opp bakker og rundt krappe svinger på smale veier. Eller vi kan ta buss. Det går to avganger i døgnet, og turen tar i overkant av seks timer. Og det er det. For noen år siden hadde vi også hurtigbåt mellom Narvik og Bodø, men for bare noen måneder siden hadde vi også flyplass midt i Narvik sentrum. Det nytter ikke å snakke om det som har vært. Vi har to muligheter til å komme oss til Bodø kollektivt nå, og det tar altså kortere tid med tog fra Oslo S til Bodø, enn det gjør med fly fra Narvik til Bodø - vår egen fylkeshovedstad. Sånn er det blitt. Det er lenge siden Narvik sist var så i utkanten av fylket som vi er nå.

Lenger sør ligger altså Mo i Rana, som også har Bodø som sin fylkeshovedstad. Fra Mo kan du kjøre bil til Bodø på tre timer. Nå blir veien nordover derfra bedre også. Du kan ta tog. Hver dag går det fire avganger tur retur. Reisen tar i underkant av tre timer. Likevel går det altså fire Widerøe-avganger fra Mo i Ranas flyplass på Røssvoll til Bodø, og fire tilbake. Hver dag. Og skulle det være sånn at du ikke fikk fløyet fra Røssvoll - kanskje prisen var for høy eller tidene ikke passet - kan ranværingen kjøre til flyplassen i Mosjøen. Det er nesten like langt fra Mo i Rana til Mosjøen, som det er fra Narvik til flyplassen vår på Evenes. Og fra Mosjøen går det to daglige avganger til Bodø, og to tilbake. Til slutt kan du også kjøre en times tid ut til Nesna, og ta hurtigbåten herfra til Bodø.

Fra Mo i Rana bruker du altså aldri mer enn pluss/minus tre timer til Bodø, uansett hvordan du reiser. Og du kan reise på fem forskjellige måter. Seks timer lenger nord i fylket, i vår egen by, må du stå opp midt på natten og bruke nesten et døgn på å gjøre et ærend i fylkeshovedstaden. Uten at det er noen åpenbare grunner til at det skal være sånn. Ser vi for eksempel på befolkningsgrunnlag, bor det like mange i Mo i Rana som det gjør i Narvik. I Rana kommune bor det 25.000, og en del flere hvis du tar med kommunene rundt. Men sånn er det også i Narvik. Tar du med alle som sogner til flyplassen til Evenes, selv uten Troms-kommunene, er vi ganske jevnstore. Selv om Mo i Rana kanskje er viktigere for fylket hva angår industri, er Narvik uten tvil viktigst for fylket som knutepunkt for eksport av fisk og gods inn i landet og ut i verden. Og innen reiseliv står vi foran en satsing som vi allerede ser frukter av, som vi i all beskjedenhet vil hevde blir viktig for fylket.

Men den uforståelige forskjellsbehandlingen stopper ikke på Mo. Litt lenger ut i fjorden, i Lofoten, er de også her ganske mye bedre rustet for en tett og god kontakt med fylkeshovedstaden. Fra Svolvær går det fem direkteruter til Bodø, og seks fra. I alt 11 avganger tur/retur. Fra Leknes går det åtte direkteruter tur/retur Bodø. I alt 16 avganger. I tillegg går det også her hurtigbåt til Bodø, og buss.

Hvorfor er det sånn? Hva er det som gjør at passasjergrunnlaget kan svikte så totalt på Evenes som Widerøe hevder? Er flybusstilbudet så dårlig at vi heller lar være å reise til Bodø? Neppe.

Det henger ikke på greip at flytilbudet til og fra fylkeshovedstaden skal være som det nå er blitt. Det er rett og slett ikke troverdig at passasjergrunnlaget skal være så dårlig fra Evenes at det kun kan forsvares å ha to daglige avganger herfra, mens Mo i Rana altså har åtte daglige avganger i tillegg til både tog og hurtigbåt, og Leknes og Svolvær har 27 direkteruter hver dag til sammen, i tillegg til hurtigbåt og buss. Hvordan kan passasjergrunnlaget være noe bedre her?

Samferdselsedepartementet har motvillig kommet på banen, men med et svar som vitner om at de verken aner hva de snakker om eller overhodet er interessert i å finne en løsning. Fylkestinget vedtok torsdag å kreve FOT-rute mellom Evenes og Bodø, men midt i en konsesjonsperiode er det mer sannsynlig at julenissen faktisk kommer ned pipene våre i år enn at det kommer en ny FOT-rute på Evenes.

Vi kan ikke håpe på en løsning fra det offentlige. Løsningen ligger hos Widerøe, og næringslivet og politikere i hele regionen må samle seg bak et krav om å få tilbake en fornuftig forbindelse med Bodø. Vi sov kanskje i timen da vi hadde muligheten til å gjøre noe med dette første gang, før flyplassen i Narvik ble lagt ned, men vi har våknet nå. Nå venter vi bare på at også Widerøe skal våkne.

God helg!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags