Selvpålagte bekymringer

Flyplass: Roald Kristensen mener man god grunn til å være bekymret for ruten mellom Evenes og Bodø i fremtiden. 	Arkivfoto 
Bildetekst

Flyplass: Roald Kristensen mener man god grunn til å være bekymret for ruten mellom Evenes og Bodø i fremtiden. Arkivfoto Bildetekst

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevVaraordføreren sier i et innlegg i Fremover at han er bekymret over at Widerøes ruter til og fra Evenes til Bodø vil bli redusert eller lagt ned.

Det har både han og Narvik kommune god grunn til å være, men dette burde ikke komme som noen overraskelse på dem som vedtok å legge ned vår flyplass.

Flyforbindelsen fra Evenes til Bodø har ikke offentlig tilskudd noe som forbindelsen Narvik-Bodø hadde i sin tid. Bystyret valgte å legge ned flyplassen og da var samf.dep. klare oppfatning at vi ikke hadde bruk for noen flyplass ei heller ikke noen subsidierte flyruter fra Evenes og lot derfor andre flyruter nyte godt av dette og det fikk Evenes-Tromsø etter lobbyvirksomhet.

Da byens varaordfører i sin tid var stortingsrepresentant var hans melding til lokalpolitikerne å kjempe for flyplassen. Som tilbakevendt lokalpolitiker var dette historie. Han støttet vedtaket om å legge ned flyplassen. Var det dette han i intervjuet mente å stå på kravet.

Kort tid etter at flyplassen i Framneslia ble nedlagt av Narvik kommune startet lokalpolitikerne med å klagene over alle problemene som oppsto. Dette ble lokalpolitikerne gjentatte ganger gjort oppmerksomme ville skje. men til ingen nytte. For AP, representanter i bystyret kan det være viktig å sitere tidligere statsminister Trygve Bratteli;

– Kjernen i demokratiet er at alle mennesker skal ha mulighet til innflytelse på de avgjørelser som gjelde dem selv-.

Fremtidsutviklingen for Narvik var ikke avhengig av noen direkte flyforbindelse verken for næringslivet eller innbyggerne var bystyrets konklusjoner.

Det man var mest opptatt av var finansieringen av ei bru over Rombakken. En finansiering og økonomiplan som kommer til å sette sitt preg på kommunens virksomhet og økonom over tid.

Nå er varaordføreren blitt bekymret over at så få velger å benytte seg av tilbudet Evenes-Bodø og at Widerøe nå må foreta endringer av flytilbudet bl.a. av både dårlig utnyttet kapasitet og lønnsomhet.

Hvorfor benytter ikke de reisende, unntatt Narvik kommunes politiske reisevirksomhet?

Kostnadene er 3 doblet og det samme er reisetiden. Varaordføreren er sikkert ikke bekymret for sin og kollegenes reisevirksomhet fordi den belastes ikke deres egen økonomi.

Nå er det blitt viktig (etter 31. mars 2017) for Narvik kommune å kunne benytte fly til bl.a. Bodø, Helgeland og Tromsø via Evenes. Nå reiser man hit og dit for å klage på hvor elendig flyforbindelsene er blitt for Narvik, og byens næringsliv synes å være tilfreds med kommende ordninger av flyselskapets ruteendringer som de har medvirket til.

De har hittil ikke klaget fordi de benytter seg sikkert av andre mindre ressurskrevende reisealternativer.

Hvordan har den viktige pasienttransporten utviklet seg etter at flyplassen ble nedlagt? Dette bør lokalpolitikerne og varaordføreren også være bekymret for.

Widerøe legger ned ruter som ikke er lønnsomme for selskapet og det gjelder også Evenes-Bodø t/r

Hvorfor lot man tidligere ordfører i Evenes og daværende fiskeriminister fra Harstad (nå fylkesordfører i Troms) få godkjent offentlig støtte for forbindelsen Evenes-Tromsø som få benytter seg av. Harstad-reisende til Tromsø benytter hurtigbåten som den mest praktiske og økonomiske forbindelsen.

Bystyret i Narvik tok det som en selvfølgelighet at det offentlige tilskuddet automatisk ble overført til Evenes-Bodø-ruta, men der tok man igjen feil. Dette burde vært et krav dersom det ble ført forhandlinger med samf.dep. Når vår flyplass måte legges ned. Narvik kommune greide heller ikke å få gjennomført avtalen om at flyplassen ikke skulle legges ned før Hål.brua åpnes for trafikk. Dette har også medført andre bekymringer, sier ordføreren. Dette er også selvpålagte.

Det er nærliggende å tro at Samf.dep. var av den formening at når bystyret valgte å legge ned flyplassen så var den ikke nødvendig for byens fremtidige infrastruktur og utvikling.

Nå vil sikkert noen mene at undertegnede bør slutte å bry seg om flyplassen som ble borte. Men hvorfor det? Andre som la ned flyplassen er nå blitt bekymret, så da så.

Ny E6 og flyplassen kunne ha vært løst på et mer samfunnsøkonomisk alternativ. Dette er nå historie, men denne finnes i bystyrets behandlinger og vedtak.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags