Denne uken fikk Fremover grenseløst ærlige tilbakemeldinger

Engasjement: Det er et stort engasjement rundt Fremover. Det setter jeg pris på. Det motsatte av engasjement er likegyldighet. Dét frykter jeg mest av alt, skriver sjefredaktør i Fremover, Christian Senning Andersen i Ukeslutt.

Engasjement: Det er et stort engasjement rundt Fremover. Det setter jeg pris på. Det motsatte av engasjement er likegyldighet. Dét frykter jeg mest av alt, skriver sjefredaktør i Fremover, Christian Senning Andersen i Ukeslutt.

Sterke meninger om Fremover og en debatt om vår rolle i samfunnet ønsker vi alltid velkommen. Denne uken fikk vi grenseløst ærlige tilbakemeldinger.

DEL

UKESLUTT: Denne uken har vært en opptur for Fremover. Ikke bare fikk vi onsdag vite at Fremover øker opplaget igjen, etter flere år med sammenhengende opplagsvekst siden 2015. Fremover har per første halvår i år et opplag på 7.708 eksemplarer, en økning på 19 eksemplarer fra andre halvår året før. Beskjedent, men likevel en økning. I 2015 var opplaget vårt 6.740.

Men minst like viktig for oss var at vi denne uken fikk svar på undersøkelsen vi gjennomførte blant abonnentene våre tidligere i år. Internt kalles undersøkelsen Afakta. Den gjennomføres i Fremover hvert år, og gir oss viktig innsikt i hva abonnentene våre forventer av oss hver dag. Resultatene er interessant lesning for oss, og et høydepunkt for undertegnede hvert år. Her er det både ros å få for den redaksjonelle linjen og strategien vi har valgt, men også grenseløst ærlige – for å låne et begrep fra nyhetsbildet de siste ukene – tilbakemeldinger fra abonnenter som forventer mer av oss enn de føler vi leverer akkurat nå.

Og for å ta det siste først: Å lage lokalavis for mer enn 20.000 lesere hver dag innebærer også at ikke alle er fornøyde hver dag. Med andre ord er det innimellom mye ris å få, ikke bare i en undersøkelse som denne. De kommer med ujevne mellomrom både på telefon, e-post, SMS og i kommentarfelt på ulike sosiale medier. Og vi noterer oss alle innspill som kommer, og lytter til kritikken av oss, men det er altså ikke like lett å gjøre alle fornøyde.

Én leser kan for eksempel trekke fram det vi kaller «landet rundt»-saker og kritisere at en lokalavis som oss publiserer saker fra andre deler av Nord-Norge, fra våre samarbeidende aviser. I abonnementsundersøkelsen sier imidlertid seks av ti av de som svarer at vi «presenterer interessante saker fra andre steder i landet». Disse «landet rundt»-sakene koster ikke Fremover noe, verken i tid eller penger. Det er saker fra andre Amedia-aviser som vi samarbeider med, og som vi av ulike grunner mener er relevante for oss i nord og derfor også publiserer hos oss. Det er et par tastetrykk.

Noen lesere mener vi skriver for mye om byen Narvik og for lite om distriktene, andre lesere skriver i sitt svar at det er for mye om distriktene. Noen mener vi skriver for mye om hva som skjer i Fagernesfjellet, andre ber oss skrive mer. Flertallet av leserne våre ønsker seg gladsaker, mens enkelte lesere synes vi har for mange gladsaker. Sport er også en gjenganger: Noen mener vi har for lite sport, andre for mye. Det er ikke lett å gjøre alle til lags. Det skal vi ikke heller prøve på. Det ville gitt en rar avis, men undersøkelsen gir oss viktige tilbakemeldinger og signaler om hva som er viktig for leserne våre. Dette gir oss en retning og noe konkret å styre etter. Så til alle som har svart: Tusen takk! Og til dere og alle som leser oss: Vi ønsker å gjøre bedre det dere ønsker mer av. Og hva er det?

Jo, i undersøkelsen kommer det tydelig fram at den det å holde seg oppdatert er den absolutt viktigste grunnen til at våre lesere besøker Fremover. 96 prosent av de spurte mener dette er viktigst. Det tar vi på alvor. For oss betyr dette å være tidlig ute med det som skjer, når det skjer, og samtidig som vi mener vi gjør vårt beste på dette i dag kan vi alltid klare litt bedre. Derfor organiserer vi oss nå slik at vi får «spesialister» på å publisere på nett. I disse dager omorganiserer vi litt slik at vi snart har på plass frontsjefer som får et utvidet ansvar for å sørge for at fremover.no er oppdatert når du forventer at vi skal være det.

63 prosent av de spurte oppgir hjelp til å forstå hva som skjer der du bor som den viktigste årsaken til å lese Fremover. 63 prosent er sju prosentpoeng høyere enn snittet for alle Amedias aviser. Det betyr at våre lesere er mer opptatt av å forstå samfunnet enn i mange av de andre avisene i konsernet som eier Fremover. Det synes vi er hyggelig, og et viktig signal til oss som vi også tar på alvor. Derfor vil vi – samtidig som vi får frontsjefer på nett – frigjøre tid hos journalistene til å være enda mer journalister, slik at de kan bruke mer tid på å se på hva som er konsekvensene for deg og meg av det som vedtas i kommunene eller som rører seg i næringslivet.

At du bruker tid på å gi oss din ærlige mening om Fremover, gir oss innsikt som hjelper oss med å bli en bedre avis for deg. Det viktigste for oss er at du får med deg det som skjer der du bor, og at vi hjelper deg med å forstå konsekvensen av det. Mange av de som har svart har sterke meninger om hvorvidt Fremover lykkes med denne oppgaven eller ikke.

Vi setter stor pris på sterke, ærlige meninger fra leserne våre. Det er et stort engasjement rundt Fremover som lokalavis. og det er jeg takknemlig for. Som jeg har sagt før: Det motsatte av sterke meninger er likegyldighet. Jeg er mer redd for dét enn for sterke meninger om avisen vi lager.

God helg!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken