Gå til sidens hovedinnhold

Dobler disse togene fra Narvik til Europa: – Merket en stor etterspørsel

I dag stopper det i Malmö, men fra og med i vinter planlegges det at ARE-togene med fisk fra Narvik skal gå til helt sør i Danmark, til den tyske grensen. Samtidig planlegges det for en dobling antallet slike tog.

For abonnenter

Det forteller Knut Brunstad som er direktør for salg og marked i Cargonet. Det er Cargonet som opererer ARE-togene.

Etter å ha gjort unna noen prøvetransporter startet Cargonet sist høst opp med direktetog mellom Narvik og Malmö i Sør-Sverige. Det gjorde de ved å omdirigere et av de togene som gikk i fast rute mellom Narvik og Alnabru i Oslo.

Nå ligger det an til både en dobling av antallet direktetog, og at ruten forlenges fra Malmö og helt ned til Padborg ved den dansk-tyske grensen.

Les også

Cargonet med høye mål for Narvik: – Vi tror det er et veldig stort potensial og marked

Ønske fra kundene

Knut Brunstad forteller at det skjer etter ønske fra kundene.

– Etter at vi gikk i gang med å kjøre ned til Malmö i fjor høst har vi merket en stor etterspørsel i markedet etter løsninger med tog enda lenger ned på kontinentet.

– Derfor planlegger vi nå å kjøre til Padborg, og å doble til to avganger fra nyttår av. Nå håper vi at markedet bidrar til å fylle togene, sier Brunstad.

På returen vil toget fra Padborg gå til Oslo, akkurat slik det i dag gjør fra Malmö. Målet er å få fylt dette mest mulig opp med gods, også på returen.

– Det er vi avhengig av. Interessen fra markedet virker i hvert fall å være veldig stor, og togtransporter etterspørres i stadig større grad, så vi satser på at dette skal gå bra, sier Knut Brunstad.

Les også

Nå starter 300-millioners jobben

– Det er helt rått

Hos logistikkaktøren Nor-Log Thermo er man enig i det.

– Jeg er jo egentlig en bilmann, men det er jo ikke noe som kan konkurrere med dette toget. Her taper bilen.

– Toget er altså fremme ved grensen til Tyskland kl. 13.30 på søndag etter at det forlot Narvik på fredagskvelden. Det er helt rått.

Erlend Pekeberg, daglig leder i Nor-Log Thermo, er ikke i tvil om at toget fra Narvik har et stort konkurransefortrinn.

Han medgir at Nor-Log Thermo har vært en av pådriverne for å få Malmö-toget forlenget til Padborg. Det er et viktig grep, mener han.

– Ønsket fra eksportørene har vært klart og tydelig. De ønsker en togforbindelse med endestasjon nærmest mulig kundene. Det får de med denne forlengelsen. Nå er det opp til markedet å vise at de virkelig ønsker å benytte dette, sier han.

Les også

– Økt kapasitet vil gi mer gods og flere arbeidsplasser

Eneste direktetog med fisk til Europa

Ifølge Pekeberg har togforbindelsen til Oslo i noen sammenhenger blitt en omvei.

– Det er såpass mye av fisken som går fra Narvik som uansett skal ut i Europa, og da blir det mer hensiktsmessig å kjøre denne direkte, sier Pekeberg.

Han tror at det som i dag er Norges eneste rene direktetog med fisk til Europa vil vokse på å ha forlenget ruten til den dansk-tyske grensen.

– Dette vil gjøre det enda mer attraktivt å sende fisk med tog. Alt ligger til rette for at volumene kommer til å øke, sier Erlend Pekeberg.

Kommentarer til denne saken