Mange elbil-eiere vet ikke hvor farlig dette kan være. Her er ekspertens råd

Brannen spredte seg raskt til hele huset, det sto ikke til å redde. Foto: Räddningstjänsten Sunne

Brannen spredte seg raskt til hele huset, det sto ikke til å redde. Foto: Räddningstjänsten Sunne

Av
DEL

(broom.no:) Antallet elbiler og ladbare biler i Norge har skutt i været de siste årene. Godt hjulpet av gunstige avgifter (ingen for elbilene) og en rekke fordeler, har stadig flere nordmenn gått over til å kjøre elektrisk.

Men dette gir også noen utfordringer. Både elbiler og ladbare hybrider må lades. Mange velger enkleste løsning her, og lader fra en helt vanlig stikkontakt hjemme. Det kan imidlertid gi fatale konsekvenser.

Noen som har erfart det, er ekteparet Johanna og Michael Olson fra Sunne, i Värmland.

I bare undertøyet

Tidligere i år våknet de på morgenkvisten, av et høyt smell. Så oppdaget de at huset deres sto i full fyr.

Ekteparet vekket barna og kom seg ut i full fart. Bare iført undertøy sto de og så på at huset deres ble omsluttet av flammer.

Brannvesenet kom raskt til stedet, men det var allerede for sent.

Fungerte fint i mange måneder...

Utenfor carporten sto bilen deres, en ladbar Kia Optima til lading. Mistanken gikk fort mot at brannen kunne ha startet der.

Tidligere hadde ekteparet opplevd at sikringen gikk hvis de ladet bilen samtidig som de brukte vaskemaskinen. Derfor hadde de montert en timer her, som satte i gang lading av bilen tre timer hver natt.

– Vi hadde aldri tenkt at det kunne begynne å brenne. Vi satte på timeren og det fungerte fint i mange måneder. Men så gikk det altså ikke så bra, sier Johanna Olson, til svenske TV4.

Kritiske til forhandleren

Brannutrederne mener at brannen enten startet i selve stikkontakten, eller timeren som var koblet til denne. Noen av komponentene her tålte ikke betlastningen over tid.

Ekteparet mener de ikke har fått tilstrekkelig informasjon fra bilforhandleren, om at det kan være uforsvarlig å lade bilen fra en vanlig stikkontakt.

– Vi fikk vite at det bare er å lade overalt, omtrent som mobilen, sier Michael Olson.

Akkurat det kan nok mange eiere av elbiler og ladbare hybrider kjenne seg igjen i. Men i virkeligheten er det absolutt ikke slik.

Skaffe seg veggladeboks

Ståle Frydelund er seniorrådgiver i Norsk Elbilforening. Han har følgende råd til alle som lader bil hjemme:

– Først og fremst handler det om å ta farvel med den jordede husholdningskontakten, og skaffe seg en skikkelig veggladeboks. Da kan man sove godt om natten, i trygg forvissning om at det ikke er registrert noen tilfeller av brann, eller branntilløp, ved bruk av slik ladestasjon med såkalt Type 2-kontakt. Vi mener tryggheten og effektiviteten veggladeboksene medfører helt klart forsvarer investeringen. Derfor gjør vi i Elbilforeningen også en ekstra innsats for å gjøre ladebokser mer økonomisk tilgjengelig for våre medlemmer, sier Frydenlund.

Han legger til:

– Ladesikkerhet er uhyre viktig, og én brann er alltid en brann for mye. Derfor er det viktig for oss å få fram hvordan folk bør lade sine elbiler og ladbare hybrider på absolutt sikreste måte. Dersom en husholdningskontakt under noen omstendighet skal brukes til jevnlig lading, bør man oppgradere kursen med jordfeilbryter type B, samt at kursen skal ha maks 10A sikring.

Det samme for elbil og ladbar hybrid

– Betyr det at man aldri bør lade fra en vanlig stikkontakt?

– Vi mener det er greit å «nødlade», som vi kaller det, en sjelden gang ved hjelp av en vanlig stikkontakt. For eksempel på reise eller når du er på besøk. Før du lader, bør du sjekke at stikkontakten er i god stand. Under lading bør kontakten sjekkes for varmgang etter 1-2 timer. Hvis den kjennes ubehagelig varm; trekk ut støpselet og ta på stiftene. Brenner du deg på fingrene, må ladingen avsluttes umiddelbart, sier Frydenlund.

– Er det noen forskjeller her, i forhold å lade elbil eller ladbar hybrid?

– Nei, det er det ikke. Man bør uansett sørge for at man har en sikker løsning på plass dersom man lader hjemme, ofte eller daglig. Eiere av ladbare hybrider lader dessuten, jevnt over, oftere enn elbileiere – rett og slett fordi batteripakkene er små.

Unngå skjøteledninger

Frydenlund oppfordrer også til å avlaste «kladden» på ladekabelen i en krok på veggen, slik at den ikke henger direkte på den jordede kontakten (den er bare godkjent for 0,5 kilo hengende vekt). Dette kan gi varmgang og nedsmelting.

– En ubrutt kurs fra sikring til kontakt er en definitiv fordel; altså at kabelen ikke går igjennom koblingsbokser eller forsyner andre apparater som trekker strøm fra samme kurs. Dette kan gi varmgang, sikringsbrudd og avbrutt lading. Det er også et åpent spørsmål om kvaliteten på timeren som sto mellom stikkontakten og ladekabelen, i det svenske tilfellet, var av god nok kvalitet. Denne er et potensielt svakt ledd, og bør unngås – i likhet med skjøteledninger, avslutter Ståle Frydenlund.

Artikkeltags