En undersøkelse av Gjensidige viser at mange ikke klarer å lese og forstå et sjøkart. Selskapet har mottatt melding om 75 små og store båtskader i Nordland med utbetalinger på 4,3 millioner kroner.

– Vi har spurt båtfolket om deres forståelse av sjøkart enten på papir eller digitalt. Selv om mange svarer at dette kan de, er vi mest bekymret over alle de som ikke kan lese og forstå et sjøkart, sier Arne Voll som er kommunikasjonssjef i Gjensidige.

31 prosent av båteierne har i denne undersøkelsen svart at de har en dårlig forståelse av sjøkart.

Flest antall skader i Bodø, Narvik og Rana

I Narvik har det blitt registrert sju skader i sommer og ligger dermed på delt andre plass sammen med Rana på liste.

Typisk er at folk trenger hjelp med å frakte en nykjøpt båt til egen brygge for at de selv har manglende kunnskap om å føre en båt.

Et annet tilfelle nevnt av forsikringsselskapet var en båt som kjørte på skjær og sank. Ingen person ble skadet, men båten ligger på havets bunn i dypt vann og er ennå ikke lokalisert.

Råd til båtfolk

Arne Voll anbefaler å alltid ha kart i papir med seg og sjekke om kartet og omgivelsene faktisk stemmer med hverandre.

– Stol ikke kun på at elektroniske hjelpemidler som kartplotter, GPS og autopilot alltid fungerer. Det er svært viktig å ha en backup med papirkart og kompass i båten og kunne bruke disse.

Ellers er det lurt å senke farten, styre unna alkohol og bruke redningsvest, oppsummerer Voll.