Gå til sidens hovedinnhold

Fergene over Tysfjorden skal elektrifiseres. Nå er driftsanbudet lyst ut

Artikkelen er over 1 år gammel

Anbudskonkurransen vil avgjøre hvem som skal drifte de utslippsfrie fergene i ti år fra desember 2022.

Statens vegvesen har denne uka lyst ut anbudskonkurransen for drift på fergesambandene Bognes–Skarberget og Drag–Kjøpsvik.

Det var bransjenettstedet Veier24 som først omtalte saken. De skriver at pris er det eneste tildelingskriterium for den nye 10-årskontrakten, men det stilles krav om at fergene i den kommende kontraktsperioden skal være utslippsfrie.

Perioden det er lyst ut anbud for er 1. desember 2022 til 30. november 2032, eller fram til sommeren 2034 dersom Statens vegvesen bruker opsjonen på inntil 18 måneders forlengelse av kontrakten,

Det er i dag Torghatten Nord som drifter fergene.

Fristen for å levere tilbud er 7. desember i år.

Utvider fergekaier

Nylig gikk høringsfristen for planene om å utvide fergekaiene i Kjøpsvik og på Drag. Hensikten er å legge til rette for null- eller lavutslippsfergene som altså skal settes i drift.

Les også

Derfor planlegges det å utvide begge fergekaiene og doble kapasiteten

Les også:

Etter høringsperioden behandler Statens vegvesen i samarbeid med Narvik (Kjøpsvik fergekai) og Hamarøy kommune (Drag fergekai) merknader og gjør eventuelle endringer i planforslaget, før planforslaget blir behandlet politisk.

Utslipsskutt i fylket

I 2019 slo Nordland fylkeskommune fast at elektriske ferger skulle bidra til at klimagassutslippene fra samferdsel skal kuttes med 45 prosent innen 2023. Elektriske og hybriddrevne ferger skulle ifølge fylkeskommunen sørge for et utslippskutt på 57 prosent.

Målsettinga var å kutte det totale utslippet i kommunen med 30 prosent innen 2023.

Les også

Skal kutte klimagassutslippene med 30 prosent

Les også:

Kommentarer til denne saken