Giæver satt bak spakene på FlyVikings siste tur: - Siste tur? Det finnes ingen siste tur!

POSITIV: VikingFly-gründer Ola Giæver stiger ut av det siste flyet han

POSITIV: VikingFly-gründer Ola Giæver stiger ut av det siste flyet han

Artikkelen er over 2 år gammel

Ola Giævers flydrøm kræsjlandet i et hav av røde tall. Men den havarerte gründeren var ikke slagen da han kløyv ut av cockpiten etter FlyVikings siste reis.

DEL

Det er en blid Ola Giæver som stiger ut av flyet, etter å ha tatt sin siste tur med FlyViking. Ruten var Bodø-Tromsø, og landingen ble foretatt et kvarter før tiden. Han står inni flyet og snakker med de ansatte idet Nordlys kommer.

- Så, nå har du tatt siste tur med...

- Siste tur? Det finnes ingen siste tur! Siste tur blir når æ ligg med moill i kjeften og trelokket spikra over mæ!

- Ja, ok. Men hvordan føles det?

Han har finskoene på, og legger lattermildt til at han egentlig skulle hatt på seg selskinnsjakka til ære for anledningen. Giæver trekker fram det ti måneder lange eventyret som et prosjekt med et godt utbytte - til tross for økonomisk tap. 

- Nei, dette er bra! Dette har vært en stor læreprosess for oss. Vi har gjort noe ingen har gjort før, og gått fra null til flere fly i lufta. Så man har lært mye, selv om det har gått med en del penger i sluket, sier Giæver.

- Sikker operasjon

Det er ikke det økonomiske aspektet som Giæver setter høyest. Til tross for at 134 millioner kroner har gått tapt på prosjektet, henger han ikke med hodet.

- Økonomi er bare kosmetikk. Det viktigste er at vi har holdt en sikker og god operasjon, og det er viktig å påpeke at ingen har blitt skadet – hverken av passasjerer eller personell. Det er ekstremt viktig.

Ola Giæver fikk et soleklart råd fra Norwegian-Kjos, men lyttet ikke. I kveld lander FlyViking i Tromsø for siste gang 

Lyttet ikke

Nå angrer Giæver på at han ikke lyttet til Norwegian-sjefens råd da han startet opp. Da Norwegian hadde eldre flymodeller, gikk det nesten galt. Det er denne fella som kostet FlyViking dyrt.

- Jeg var for dårlig til å lytte til Bjørn Kjos. Flyene var for gamle, og det ble for dyrt å drive dem.

Selv har han mye erfaring med flyene som de leaset fra et kanadisk selskap.

- Jeg har flydd Dash 8-fly i nesten 40 år, men de har ikke hengt med i den teknologiske utviklinga. Om vi sammenligner med en bil, blir det som å kjøre en modell fra 1985 kontra en supermoderne Tesla, forklarer han.  

- Har en visjon

Gründeren legger videre planer for framtida, men vil ennå ikke røpe hva han skjuler i kortene.

- Vi er ikke ferdig enda! Jeg tenker på Jurij Gagarin. Han var også først ute i sin tid. Jeg har til og med sittet i simulatoren hans – på en trekasse! Tenk det, sier han og ler. Så legger han til:

- Jeg kan si at vi har en visjon, og noen interessante spor å følge. Men det å være med å skru kostnadene ned, og bidra til mer folkelig reise, er fortsatt viktig for meg.

Flyekspert om FlyViking-eventyret: – De burde planlagt starten bedre

Artikkeltags