Generalmajor avviser kritikken fra en over 80 år gammel havariekspert.

Generalinspektør Per Egil Rygg avviser kritikken fra havarieksperten som sier han ikke ville lagt en militærflyplass på Evenes.

Generalinspektør Per Egil Rygg avviser kritikken fra havarieksperten som sier han ikke ville lagt en militærflyplass på Evenes. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

– Ingen grunn til å frykte for sikkerheten hvis Evenes blir base for både kampfly og overvåkingsfly.

DEL

Forsvarets langtidsplan– Flere piloter frykter at sikkerhet og flyoperative hensyn blir nedprioritert i valget av ny basestruktur for Luftforsvaret i nord. De peker på flere svakheter ved flyplassen på Evenes, skriver nettstedet aldrimer.no.

80 år følger Johnsen fortsatt aktivt med

Nettstedet har snakket med den pensjonerte flykapteinen Oddvar Johnsen som har 21.000 flytimer bak seg samt 35 års fartstid som konsulent for luftfart, energi og sikkerhet i Statens havarikommisjon.

Bestill Fremover+ i 8 uker for kun 99,- og få tilgang til alt digitalt innhold

Han omtales som ekspert på rullebaneforhold, og har vært viseformann i den internasjonale flygerforeningen IFALPAs arbeidsgruppe innenfor flygedyktighet.

Les også: Står fast på valget av Evenes som enebase

«Selv om han har passert 80 år følger Johnsen fortsatt aktivt med. Akkurat nå jobber han blant annet med en stor internasjonal rapport for den uavhengige Flight Safety Foundation om sikkerhetsstandarder innen luftfarten. Gjennom arbeidet med Havarikommisjonen og det internasjonale flygermiljøet har han blitt stadig mer interessert i flytekniske spørsmål og ikke minst sikkerhet og standarden ved norske rullebaner og flyplasser», skriver aldrimer.no

– Ingen grunn til å frykte for sikkerheten

– Det er to pilotgrupper jeg har stor respekt for, og det er gutta i Widerøe som flyr opp og ned kysten, og så er det de Orion-gutta. Jeg ville ikke ha lagt en militærflyplass der (på Evenes), sier den pensjonerte flykapteinen Oddvard Johnsen til aldrimer.no.

Men generalinspektøren for Luftforsvaret Per-Egil Rygg mener det ikke er noen grunn til å frykte for sikkerheten hvis Evenes blir base for både kampfly og overvåkingsfly.

Saken fortsetter under  bildet

En over 80 år gammel havariekspert hevder flere piloter mener flere piloter frykter at sikkerhet og flyoperative hensyn blir nedprioritert i valget av ny basestruktur for Luftforsvaret i nord. De peker på flere svakheter ved flyplassen på Evenes.

En over 80 år gammel havariekspert hevder flere piloter mener flere piloter frykter at sikkerhet og flyoperative hensyn blir nedprioritert i valget av ny basestruktur for Luftforsvaret i nord. De peker på flere svakheter ved flyplassen på Evenes. Foto:

– Evenes er totalt sett en god base, sier han til aldrimer.no.

Ikke gå glipp av nyheter! Få tilgang på Fremover+ her.

Han avviser kritikken og sier at han er trygg på at Evenes er et flyoperativt godt valg for både kampfly og maritime overvåkingsfly.

– Ikke uegnet som base

«Utredning av basealternativer for kampfly har gått over flere år, og Luftforsvaret har vært involvert i prosessene som har ledet frem til disse to basene. Til tross for at Evenes har noen flyoperative begrensninger, er disse begrensningene ikke av en karakter som gjør den uegnet som base for Quick Reaction Alert (NATO-beredskap), fremskutte operasjoner med F-35 eller base for maritime patruljefly, slik man til tider kan få inntrykk av. Begrensningene oppleves som håndterbare ved hjelp av en kombinasjon av teknologi, investeringer og prosedyrer», uttaler Rygg til aldrimer.no.

Les også: USA har dronetestet Evenes

Han slår fast at Evenes vil bli en god base for Luftforsvaret.

Best egnet

«Evenes er derfor totalt sett en god base for de operasjoner som Luftforsvaret planlegger å gjennomføre i nordområdene. Sammen med hovedbasen på Ørland vil Evenes utgjøre ryggraden i luftforsvaret av Norge. Evenes har egenskaper, og en beliggenhet, som gjør den best egnet når vi skal skifte ut store kampstrukturer i en tid med store sikkerhets- og forsvarspolitiske endringer.»

Mer salt fra havet på Evenes

Nettstedet har også intervjuet en ikke navngitt kilde – med god kjennskap til Evenes flystasjon.

Følg Fremover på Facebook og få siste nytt først

Han avviser blant annet påstandene om vanskelige innflygningsforhold, dårlig rullebane og trøblete vindforhold på Evenes.

Saken fortsetter under bildet

EVENES: Kartet viser vinddata for Evenes i perioden 2006–2015. Storparten av vinden er i rullebanens retning. Kilde: eklima/Meteorologisk institutt.

EVENES: Kartet viser vinddata for Evenes i perioden 2006–2015. Storparten av vinden er i rullebanens retning. Kilde: eklima/Meteorologisk institutt.

Også påstanden om at Evenes er mer utsatt for salt fra havet enn Andøya.

Saken fortsetter under bildet

ANDØYA: Kartet viser vinddata for Andøya i perioden 2006–2015. Kilde: Meteorologisk institutt/eklima.no

ANDØYA: Kartet viser vinddata for Andøya i perioden 2006–2015. Kilde: Meteorologisk institutt/eklima.no

Kilden reagerer også på uttalelser om at sidevinden er så ille på Evenes. Vinddataene fra Meteorologisk institutt, som nettstedet har publisert, viser at Evenes ikke er mer utsatt for sidevind enn Andøya.

Ikke farlig å fly fra Evenes

Lufthavnsjef Eirik Bergstedt ved Harstad/Narvik lufthavn Evenes har tidligere måtte svare på kritikken fra Andøya-miljøet om at det skal være farlig å fly fra Evenes – og at Evenes skal være uegnet som militærflyplass.

Les også: – En kraftsamling rundt Evenes flystasjon er det eneste riktige.

– Evenes er en trygg lufthavn som er godkjent av både nasjonale og europeiske luftfartsmyndigheter. Evenes er, har vært, og kommer til å bli en svært viktig lufthavn også for Forsvaret. Da sier det seg selv at det er trygt å operere herfra. En regularitet på nesten 100 prosent på Evenes understøtter dette, har Bergstedt sagt til Fremover.

Hold deg oppdatert uansett hvor du er. Last ned Fremovers app og få varsel på mobilen om blant annet store nyheter, trafikkulykker og stengte veier i regionen.

App for iPhone

For Android

Artikkeltags