Kraftig opplagsvekst for Fremover: – Det finnes ikke noe større kompliment for oss enn at opplaget vårt øker

De ansatte på Fremover kan juble over en opplagsvekst på 7,5 prosent i 2018.  Fremover går fra et opplag i fjor på 6.906 eksemplarer til 7.314 eksemplarer i 2018. Bak f.v: Atle Kristensen, Mikael Marius Brendvik og Kjell Kolsvik. Midten f.v: Andreas Haakonsen, Jorid Skavik, Terese Larsåsen, Odd-Georg H. Benjaminsen. Foran f.v: Tonje Sollie, Cathrine Pettersen, Julie Arntsen, Christian Senning Andersen og Rune Dahl.

De ansatte på Fremover kan juble over en opplagsvekst på 7,5 prosent i 2018. Fremover går fra et opplag i fjor på 6.906 eksemplarer til 7.314 eksemplarer i 2018. Bak f.v: Atle Kristensen, Mikael Marius Brendvik og Kjell Kolsvik. Midten f.v: Andreas Haakonsen, Jorid Skavik, Terese Larsåsen, Odd-Georg H. Benjaminsen. Foran f.v: Tonje Sollie, Cathrine Pettersen, Julie Arntsen, Christian Senning Andersen og Rune Dahl. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Fremover har en vekst i opplaget og har nå et opplag på 7.314 eksemplarer.

DEL

Opplags- og lesertallene for avisene ble offentliggjort tirsdag. For Fremover er fasiten en kraftig vekst i opplagstallene, og en bitte liten nedgang i lesertallene.

Fremover går fra et opplag i fjor på 6.806 eksemplarer til 7.314 eksemplarer i 2018.

Det betyr at for første gang siden 2014 er opplaget til Fremover på over 7.000.

– Takknemlig

– Disse tallene gleder vi oss stort over i Fremover, selv om de på grunn av endring i målingen av opplagstall ikke er direkte sammenlignbare med fjorårets tall. Det nye opplagstallet på 7.314 tolker vi likevel som at leserne våre setter pris på avisen vi lager, og det er vi selvsagt enormt takknemlige for. Det finnes ikke noe større kompliment for oss enn at opplaget vårt øker, sier sjefredaktør Christian Senning Andersen.

 – Det som er ekstra gledelig er at vi for første gang siden 2014 er tilbake på et opplag på over 7.000 eksemplarer, og det med god margin. Med 7.314 eksemplarer er vi faktisk godt over 2014-nivået, nesten tilbake på 2013-nivå.

For sjefredaktøren bekrefter de offisielle opplagstallene fra MBL (Mediebedriftenes Landsforening) tallene Fremover har sett gjennom hele året, både i antallet betalende abonnenter og i inntekter fra opplaget.

– Vi har høyere opplagsinntekter enn samme periode i fjor. Mens vi før har hatt kraftig vekst i digitale abonnenter samtidig som vi også opplevde kraftig fall i antallet komplettabonnenter, er fallet nå redusert samtidig som vi fortsatt vokser digitalt, forteller Andersen.

Nye målemetoder

I 2018 er det nye målemetoder og måter å beregne opplaget på, som gjør at bransjen opplever et slags «år null» igjen. En av de største endringene er at aviser med høyere rabatt enn 50 prosent også telles med nå. Det gjorde de ikke før.

– Det utgjør nok ikke mye for Fremover sin del, men det nøyaktige tallet har jeg ikke. Sammenlignet med fjorårets tall har Fremover en vekst på 7,5 prosent. Bransjeorganisasjonen MBL sier de strukturelle endringen i sum utgjør mellom tre og fire prosent av veksten. Legger vi til grunn at fire prosent av veksten skyldes endringene, har Fremover likevel en vekst på rett under 3,5 prosent eller vel 230 eksemplarer i opplaget, forklarer Andersen.

Lesertallene

Lesertallene viser et samlet nedgang i lesing på 0,7 prosent. Det betyr at samlet på alle plattformer (papir, pc og mobil) har Fremover 20.900 lesere.

Det er færre som leser papiravisen og Fremover på PC, men en økning i antallet som leser Fremover på mobil.

– Vi opplever ikke overraskende en nedgang i antallet lesere på papir, for flere og flere foretrekker å lese nyhetene på skjerm. Veksten vår på eavislesing bekrefter også dette. Eavis er papiravisen i digitalt format. Antallet som leser oss på mobil har vokst hvert år de siste årene, men i år gjør den et kjempehopp. Det er helt tydelig for oss at det er her folk flest foretrekker å få nyhetene fra Fremover nå, og det er ikke overraskende. Det ser vi i hele bransjen, sier Christian Senning Andersen.

Det som er spesielt med lesertallene i årets måling er at lesing på nettbrett er tatt ut av tallene.

– Det forklarer den kraftige nedgangen på PC-lesing, for her var tallene fra nettbrett inkludert tidligere. Dette blir først målt i 2019. Når vi da ser at vi har en total nedgang på 0,7 prosent, eller 200 lesere, vet jeg jo at vi med nettbrettmålingen hadde opplevd en vekst her i år. Derfor feirer vi også dette med kake i Fremover i dag, sier en fornøyd sjefredaktør.

Artikkeltags