Ny rekord for Fremover

For en fest: Haikjeften-festivalen ble en umiddelbar suksess for alle som deltok og som opptrådte. Det ble også en suksess for fremover. En god miks av saker var med på å sikre rekord i avisa.

For en fest: Haikjeften-festivalen ble en umiddelbar suksess for alle som deltok og som opptrådte. Det ble også en suksess for fremover. En god miks av saker var med på å sikre rekord i avisa. Foto:

Aldri har så mange lest innholdet vårt.

DEL

LederMediebildet endrer seg. Det gjør det også for Fremover.

Da er det gledelig å se at vi lykkes.

Opplaget og inntektene på Fremover i papirform synker. Vi tjener mindre på papiravisa enn vi gjorde før. Det er realiteten. Flere og flere ønsker å konsumere nyheter og innhold digitalt. Færre og færre har papiravisa som sin primærkanal for nyheter og innhold.

Det har ført til at Fremover satser knallhardt på fremover.no. Den jobben har nå ført til at vi kompenserer for inntektstapet på papir, gjennom digitale inntekter, digitale brukerinntekter (abonnementer) og digitale annonseinntekter.

Disse endringene er store og kommer raskt. Flere og flere benytter mobilen for å holde seg oppdatert og underholdt gjennom fremover.no. Abonnentene forventer at vi har åpent 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Og vi er alltid tilgjengelig for abonnentene våre.

Det er krevende, men så utrolig gøy.

Enda mer krevende er det når et abonnement nå har blitt en ferskvare. Den generasjonen som vokste opp med papiravisa på kjøkkenbordet, har fått Fremover inn med morsmelka. Et avisabonnement varte gjerne livet ut. Den oppvoksende generasjonen i dag, vokser opp med mobiler og ipad-er på bordet. Papiravisa og Fremover-logoen møter deg ikke lenger om morgenen, ved middagsbordet eller om kvelden. Nå er det mobilen og ipad-en man har et forhold til. Det gjør at nye abonnenter stiller helt andre krav. Finner de ikke det innholdet som interesserer dem, sier de opp sitt abonnement med et par tasteklikk.

Dette gjør at vi må jobbe enda hardere. Vi må løpe enda litt fortere og vi må prestere enda litt bedre for hver uke som går. Presset er enormt for å holde dere som abonnenter oppdaterte, underholdt og oppmerksom. Heldigvis har vi en meget god miks av dyktige journalister her på huset, som strekker seg lengre enn langt for at dere som abonnenter skal være fornøyde.

Da er det veldig godt å se at vi lykkes, gjennom å sette nye rekorder digitalt.

Denne uken ble det klart at Fremover satt ny rekord i det vi kaller for plusslesere. 5.926 abonnenter leste minst én plussak i snitt, hver dag, hele forrige uke.

Rekorden er et resultat av godt innhold og ikke minst hardt arbeid av samtlige journalister her på huset de siste ukene. Vi har prioritert innhold som vi vet dere som abonnenter leser og finner interessant.

Hvis jeg skal skryte av oss selv: Vi er eksepsjonelle når hendelsene har stått i kø i regionen vår. Tirsdag gikk det flere stein og jordras i regionen. Vi dekket samtlige gjennom åpne saker, oppdateringer i vårt nyhetsstudio og saker for abonnentene våre.

Disse pluss-sakene er med på å finansiere vår journalistikk. De gjør at vi kan prioritere å sende tre stykker ut i båt, for å dokumentere direkte fra stedet på fremover.no. De gjør at vi kan sende en journalist inn til Råna for å dokumentere raset som gikk der.

Disse sakene, som leses godt av dere, og som gjør at vi får nye abonnenter – gjør at vi kan ha fire–fem journalister på jobb, gjennom hele helga, for å gi dere en fyldig og god dekning av årets store høydepunkt i Narvik, Haikjeften.

Takk for at dere leser og takk for at dere abonnerer. Alle som én!

Artikkeltags