Frykter en haug av urutinerte bobilsjåfører bak rattet

NYE BRUKERE: Denne sommeren vil mange uerfarne sjåfører ratte en bobil. Trygg Trafikk kommer dermed med råd. Arkivfoto

NYE BRUKERE: Denne sommeren vil mange uerfarne sjåfører ratte en bobil. Trygg Trafikk kommer dermed med råd. Arkivfoto

Kommer med advarsel til de som skal prøve en ny form for ferie i år.

DEL

Det ligger an til kanskje tidenes norgesferie i år på grunn av koronakrisen. Reiserestriksjoner og stor grad av usikkerhet gjør at mange legger opp til ferie i sitt eget land. Det har allerede ført til at bobilkjedene opplever en enorm pågang. Samtidig går Trygg Trafikk ut med en påminnelse om at sikkerheten i bobiler er lavere enn i personbiler.

I ei pressemelding viser de til kollisjonstester fra det svenske Trafikverket fra i fjor. Der kom det fram at sikkerheten er lavere enn hva man tror. Både hel- og halvintegrerte bobiler ble testet. Den halvintegrerte modellen har en førerdel fra bilprodusenten og resten fra en påbygger. På den helintegrerte modellen er hele kupeen bygget av bobilprodusenten.

Nedslående

Begge bobiltypene i testen var bygget på det vanligste fabrikatet av chassis, som ifølge Trafikverket brukes av 84 prosent av bobil-produsentene.

Les også:

I Europa er det Euro NCAP som tester vanlige personbiler. Der blir bilene frontkollidert i 64 kilometer i timen mot en barrierer som tilsvarer en kollisjon med et kjøretøy av samme vekt. Trafikverket gjennomførte akkurat den samme testet med bobilene. Her var resultatene nedslående. Begge bobiltypene fikk nedslående resultat. De hadde ikke en konstruksjon som kunne beskytte fører eller passasjerer ved en kollisjon.

– Testene fra Sverige viser at sikkerheten i en bobil er betraktelig dårligere enn i vanlige personbiler, sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk Bård Morten Johansen.

Les også:

Må kjøre annerledes

Selv de minste bobilene kan veie opp til 3,5 tonn, altså mye tyngre enn den bilen de er vant til fra før.

– Å kjøre bobil kan sammenliknes med å kjøre en liten lastebil, eller en stor minibuss. Den tar mer plass både i bredde og lengde og sikkerhetsmarginene blir mindre, spesielt på smale tofeltsveier. Derfor er det viktig å tenke gjennom hvordan du kan gjøre kjøringen sikrest mulig, sier Johansen.

Les også:

Her er Trygg Trafikks råd til deg som skal på bobilferie:

  • Før du kjøper bobil, må du sette deg inn i sikkerhetsutstyret til kjøretøyet. Vær like opptatt av kjøreegenskaper som du er av interiør.

  • Hold alltid fartsgrensen, kjør defensivt og vær oppmerksom.

  • I en bobil har vi ofte med mange gjenstander som kan bli livsfarlige i en kollisjon. Alt i bilen må festes godt fast under kjøring, også barn. Ta bort bordet hvis du har passasjerer bak.

  • passasjerer bak. Vær bevisst din egen kjørestil. Når du kjører bobil, er det ekstra viktig at du har full konsentrasjon om kjøringen.

Les også:

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken