I Grovfjord bygger Grovfjord Mekaniske Verksted (GMV) noe ingen andre i verden har gjort før dem:

Det som trolig blir verdens første røkterbåt med 100 prosent batterielektrisk drift.

Nå denne uken har de gjennomført første prøvetur med batteribåten, som har fått navnet «Astrid Helene».

Det skriver selskapet selv i en pressemelding.

I pressemeldingen beskriver initiativtaker og innovatør Arnold Hansen (81) hvordan båten er på havet slik:

– Det er en magisk opplevelse å seile bortimot lydløst av sted i et fartøy av denne størrelsen, hvor det eneste som høres er bølgeskvulp og kjølvann.

– Utgangspunktet var bekymringen for at røktere blir eksponert for partikkelforurensning fra dieselrøyk, har gründeren og sivilingeniøren Arnold Hansen tidligere sagt til Fremover.

Ville heller jobbe med UiT Narvik

Fremover har tidligere skrevet hvordan GMV takket nei til en av verdens ledende elektronikkbedrifter da de skulle utvikle den helelektriske røkterbåten til oppdrettsindustrien.

De valgte heller å samarbeide med UiT Norges arktiske universitet i Narvik.

Grovfjord Mekaniske Verksted forteller at det er UiT som har utviklet blant annet styringssystemet for energiflyt, og vært samarbeidspartner på prosjektet.

Når du hører ordene batteridrevet båt er det kanskje lett å se for seg noe «lite». «Astrid Helene» er ikke en liten båt.

De tekniske spesifikasjonene til båttypen «GMV Zero» sier litt om størrelsen:

– GMV Zero er en lokalitetsbåt med hoveddimensjoner 13,97x7,6m – og er utstyrt med kran på 32 tonnmeter, to capstanker på tre tonn samt en elektrisk vinsj på 12t med regenerativ bremsing.

Båten har også både rorhus, pantry og sittegruppe. Dekkshuset er også utstyrt med garderobe, arbeids- og skyllebenk, og et eget toalettrom.

Finjusteres

Prøveturen er gjennomført, men båten er ikke helt ferdig. Før båten kan leveres til leie hos Trollvika Drift AS må systemet finjusteres.

– Det vi nå kan si er at fartøyet vil ha en maksfart på over ti knop og en rekkevidde på over 26 nautiske mil ved åtte knop, skriver selskapet i pressemeldingen.

Båten skal gå i prøvedrift i 18 måneder hos oppdrettsselskapene Northern Lights Salmon AS og Sørrollnes Fisk AS. Formålet med prøvedriften er å høste driftsdata, opplyser GMV.

GMV sier samtidig at båten både vil spare miljøet med mindre utslipp, og være billigere i drift sammenliknet med en tradisjonell dieselbåt.