– Hålogalandsbrua kan få nei til lån

STENGT: Utfordringene tårner seg opp for Hålogalandsbrua akkurat nå. En markering av at gangbruene mellom Karistranda (bildet) og Øyjord var ferdig, skulle vært markert fredag. Den ble innstilt fordi det oppsto en feil i innfestingen av gangbrua. Det kom rett etter fylkestingets uventede nei til å garantere for lån for bompengeselskapet Hålogalandsbrua AS, og som resultere i økonomiske utfordringer. Foto: Fritz Hansen

STENGT: Utfordringene tårner seg opp for Hålogalandsbrua akkurat nå. En markering av at gangbruene mellom Karistranda (bildet) og Øyjord var ferdig, skulle vært markert fredag. Den ble innstilt fordi det oppsto en feil i innfestingen av gangbrua. Det kom rett etter fylkestingets uventede nei til å garantere for lån for bompengeselskapet Hålogalandsbrua AS, og som resultere i økonomiske utfordringer. Foto: Fritz Hansen

Artikkelen er over 3 år gammel

Hålogalandsbrua AS risikerer å få nei til nødvendige lån etter at fylkestinget onsdag «rotet bort» lånegarantier.

DEL

Hålogalandsbrua AS risikerer å få nei til nødvendige lån etter at fylkestinget onsdag «rotet bort» lånegarantier.

– Uheldig, sier styreleder for bomselskapet, Jardar Jensen.

– Det gir oss utfordringer, og jeg kan bare håpe at de finner en alternativ løsning i løpet av kort tid, legger han til.

Overraskende

Jensen sier at han er forberedt på å gå i samtaler med Statens veivesen om betaling av regninger, dersom selskapet ikke får de nødvendige garantiene raskt.

For da saken ble tatt opp til behandling i fylkestinget denne uka, endte det med et overraskende nei til å utvide garantirammen.

Fylkespolitikerne stemte heller for å sende regningen til samferdselsministeren.

Angivelig ble det gjort i den tro at Frp – som foreslo denne løsningen – visste noe de andre ikke gjorde om forslaget til statsbudsjett som ble lagt fram torsdag.

Budsjettsprekk

Utgangspunktet for saken var en budsjettsprekk på 236 millioner kroner på Hålogalandsbrua.

Overskridelsen ble kjent i september, og systemet er slik at bompengeselskapet må ta 30 prosent av kostnadene.

I dette tilfellet 70 millioner kroner, fordelt med 35 millioner for hver av de to garantistene Narvik kommune og Nordland fylkeskommune.

At de garanterer for lånene sikrer selskapet gunstige rentebetingelser.

Lav rente

De var derfor invitert til å utvide garantibeløpet til totalt 1,2 milliarder av totalkostnadene på 3,5 milliarder.

Kommunen har allerede besluttet å utvide sin halvpart fra 517 til 610 millioner kroner for å dekke både totale lånebehov og budsjettsprekken, men den er foreløpig lite verdt for selskapet så lenge den andre garantisten har sagt nei.

Saken fortsetter under bildet.

SA NEI: Fylkestingets medlemmer stemte nei til å gi Hålogalandsbrua AS bankgaranti. – Uheldig, sier ledelsen i selskapet. Arkivfoto

SA NEI: Fylkestingets medlemmer stemte nei til å gi Hålogalandsbrua AS bankgaranti. – Uheldig, sier ledelsen i selskapet. Arkivfoto

Fylkesrådet hadde innstilt på et ja til søknaden, men etter at Frp fikk resten av fylkespolitikerne med på å sende den til staten, falt rådets forslag.

Styreleder Jardar Jensen sier at han håper at saken kan delegeres til fylkesrådet for å få til en så rask avklaring som mulig.

Alternativet er at selskapet må vente til neste fylkesting som settes i desember.

Travelt

– Det er ingen umiddelbar krise. Vi har fortsatt noe midler, og vi må vel greie det på et vis om vi må vente på garantier. Men da må jeg snakke med veivesenet om når vi kan forvente neste utsendelse av regninger.

– Skal vi få gjennomført prosjektet innenfor tidsrammene som er satt, må vi ha et samarbeid med både kommunen og fylkeskommunen. Ellers får vi ikke lån, sier styrelederen.

Hålogalandsbrua AS betaler ut regninger til Statens vegvesen etter hvert som arbeidet skrider fram.

Med inntekter fra bompenger skal selskapet betjene lånene. Jo gunstigere betingelsene er, desto mindre blir det å betale for bilistene. Enten ved at satsene kan settes ned, eller at betalingstiden kan kortes ned.

Artikkeltags