Nesten 40.000 har sett hva Tommy gjorde på jobb

    Av
    Artikkelen er over 3 år gammel

    Bli med 200 meter over havet.

    DEL

    - Jeg må innrømme at jeg kjente det godt, sier Tommy Garnes.

    Han er HMS-ansvarlig for Statens Vegvesen på Hålogalandsbrua. Prosjektet skal redusere kjøretiden mellom Narvik og Vesterålen/Tromsø betydelig. Brua over Romaken kommer til å bli landets nest lengste hengebru. Og den blir også høy. Det fikk Garnes kjenne på kroppen da han hadde tilsyn i den ene tårnkranen. Krokhøyden er 180,3 meter over havet. Til sammenligning er Oslo Plaza - landets høyeste bygg - 117 meter høyt.

    Garnes er ikke ukjent med høyder.

    - Jeg har jobbet tolv år med fjellsikring. Så jeg har bakgrunn fra å jobbe i høyde. Men dette var annerledes. Det kranførerne gjør er imponerende, sier Garnes.

    Han tok turen for å kontrollere arbeidsveien opp til kranen. Det betyr å klatre til 180 meter i stiger, med bare jernrør mellom deg og fjorden.

    Det var så godt som vindstille den dagen Garnes tok turen opp.

    - Og det var jeg glad for. Men det svaier godt også når de løfter.

    Kranføreren kommer fra Hammerstad Maskin. Garnes sier kranførerne er håndplukket til jobben. 

    - De er håndplukket til jobben. De må ha lang erfaring, og gjennomgå utvidet helsekontroll for å jobbe i denne høyden. Det er likevel imponerende.

    Saken fortsetter under bildet.

    Tommy Garnes

    Tommy Garnes Foto:

    GoPro-videoen fra arbeidsdagen til Garnes er nå sett av 37.000 på Facebook.

    Kommunikasjonsrådgiver Tomas Rolland i Statens Vegvesen synes det er artig med oppmerksomheten.

    - Dette er allerede en av våre mest populære videoer på dette prosjektet.

    Hålogalandsbrua er i rute foran vinteren. Begge tårnene er nå reist.

    - Du begynner å se den tegne seg, sier Rolland.

    Garnes innrømmer at han har savnet litt action etter at han sluttet med fjellsikring.

    - Det er jo en kran på andre siden også. Jeg må vel ta en tur og sjekke...

    Hålogalandsbrua

    Hålogalandsbrua gjør vi E6 18 kilometer kortere, og reisetiden til og fra Narvik mot Vesterålen/Lofoten og Tromsø reduseres med 15-20 minutter.

    I tillegg ledes trafikken bort fra det som i dag er en rasutsatt og ulykkesbelastet strekning.

    binary-609612-954261.jpg

    I tillegg til Hålogalandsbrua bygges til sammen 4,9 kilometer ny veg, to mindre tunneler samt at vi skal lage en 1,1 kilometer lang rassikringstunnel i Trældal, nord for Narvik.

    Prosjektet omfatter:

    • Hålogalandsbrua 1533 meter
    • Bygging av 1,4 kilometer veg på Narvik-siden
    • Ornestunnelen på 270 meter på Narvik-siden
    • Bygging av 3,5 kilometer veg på Øyjord
    • Storlikolltunnelen på 330 meter på Øyjord
    • Trældaltunnelen på 1,1 kilometer

    Kilde: Statens Vegvesen

    Artikkeltags