Hålogalandsbrua kan bli stengt på kort varsel: Oppdaget mulige brudd i 12 av 344 bolter

Foto:

DEL

15. januar opplyste Statens vegvesen i en pressemelding at det var oppdaget ett brudd i en av de 344 boltene som kablene til veibanen på plass på Hålogalandsbrua. Det ble umiddelbart satt i gang overvåking og ultralydinspeksjon av samtlige av de 344 boltene som holder brukablene på plass.

- Ved ultralydundersøkelse er det oppdaget mulige svakheter i 12 av de 344 boltene. Det er satt i gang et arbeid for å skifte de ut. Dette er en reklamasjonssak og vi har derfor tett oppfølging av entreprenøren for at dette arbeidet skal gå så raskt og effektivt som mulig, sier Stein Johnny Johansen, avdelingsdirektør i prosjektavdelingen i Region nord i en pressemelding.

Ingen fare for bæreevnen til brua

Det heter videre at det ikke er noen fare for bæreevnen til brua, og den er åpen for trafikk. Den kan likevel bli stengt på kort varsel hvis det skulle oppstå flere brudd.

– 1 av 44 delkabler i den ene hovedkabelen er ute av funksjon, men det er ingen fare for bæreevnen til brua. Men skulle det oppstå brudd i flere bolter kommer vi likevel til å stenge brua for å være på den sikre siden, sier Johansen.

Les også:

Dersom Hålogalandsbrua stenges vil trafikken gå på den gamle E6 Rombaksveien, som nå heter fv. 7575.

Skal finne årsaken

For Statens vegvesen handler det nå i første omgang om å løse situasjonen så raskt som mulig. Samtidig har er det satt i gang et arbeid for å finne årsaken til at dette har skjedd, både ved hjelp av egne ressurser i regionen og i Vegdirektoratet. Det er også bedt om bistand fra blant annet Det Norske Veritas (DNV GL).

Les også:

– Det er viktig at vi finner årsaken, sier Johansen.

Dette gjør Statens vegvesen nå:

  • Fortsetter å inspisere alle boltene to ganger i døgnet.
  • Jobber for fullt med ansvarlig entreprenør for stålarbeidene på brua for å få produsert nye bolter så raskt som mulig og for å finne årsaken til at bolten sviktet.
  • Gjennomført ultralydinspeksjon av alle boltene, og disse funnene blir ytterligere analysert nå.
  • Bolten som ble skadet er sendt til laboratorium for undersøkelse.
  • Ny ultralydinspeksjon om én uke.

– Sammen med selskapet som har prosjektert brua, ser vi etter strakstiltak for å forsterke de aktuelle boltene som har indikasjon på feil. Målet vårt er å forsterke de, slik at de holder inntil vi har fått produsert nye, slik at de kan byttes, heter det i pressemeldingen.

Artikkeltags